Waarom krijg je bij het coronavaccin 2 keer injecties?

De vaccinatie van het coronavaccin bestaat uit 2 keer prikken. Waarom is dat in tweeën verdeeld en krijg je niet de hele dosis in één keer?

1.4K

Antwoorden (2)

Eén injectie werkt ook al redelijk tegen het virus.
Een vaccin werkt door het lichaam bloot te stellen aan een klein deel van het virus, zodat het immuunsysteem het kan leren herkennen. Meer dan één dosis betekent meer mogelijkheden voor het immuunsysteem om erachter te komen hoe het een toekomstige infectie kan bestrijden. Het immuunsysteem heeft de extra blootstellingstijd nodig om te leren hoe het het virus effectief kan bestrijden, omdat een vaccin zich niet in het lichaam vermenigvuldigt zoals een virus dat doet.
Meerdere doses van een vaccin geven het lichaam de kans om meer antilichamen aan te maken. Ze geven het lichaam ook een stevige voorraad geheugencellen, die lang na blootstelling in het lichaam blijven. Deze cellen zijn klaar om op die specifieke antigenen te reageren als ze weer verschijnen. Bij meerdere doses wordt het lichaam blootgesteld aan meer antigenen, zodat er meer geheugencellen worden aangemaakt, wat leidt tot een snellere en effectievere antilichaamrespons in de toekomst.
Het vaccin van BioNTech en Pfizer is getest op een periode van 21 dagen tussen de eerste prik en de tweede prik. De kans is groot dat je langer kunt wachten, en dat de werking net zo goed, of zelfs beter wordt. Maar dat is niet onderzocht. Wacht je te lang, dan zou de versterkende werking kunnen verdwijnen en zou je de tweede prik moeten beschouwen als een nieuwe eerste prik.
SimonV
3 jaar geleden
Niet altijd krijg je twee injecties met het coronavaccin.
In totaal 29,3 miljoen personen kunnen in Nederland worden gevaccineerd. Er komen in totaal 50.9 miljoen vaccins beschikbaar; de meeste vaccins moeten tweemaal worden gegeven.
Bij vijf farmaceuten krijg je twee vaccinaties binnen enkele weken omdat dit bij deze vaccins een optimaal resultaat geeft.
Er is ook een farmaceut die kan volstaan met een vaccinatie: Janssen en dit vaccin is bedoeld voor 7,8 miljoen Nederlanders. Dit vaccin komt in het tweede kwartaal beschikbaar.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Waarom zouden we 29,3 miljoen personen in NL willen vaccineren? We hebben iets meer dan 17 miljoen inwoners. Waar halen we de overige 12 miljoen mensen vandaan? Ik snap dat een aantal mensen 2x gevaccineerd gaat worden. Maar daarom hebben we meerdere doses beschikbaar (wellicht inderdaad die 50,9 miljoen). Maar dat vermeerd niet het aantal te vaccineren mensen...
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. "Kunnen" wil zeggen dan dit aantal is besteld door de Nederlandse overheid. In de tussentijd - het komende halfjaar - kan er nog veel misgaan met die bestellingen (bijv. een of meer farmaceuten moeten afhaken). We mogen dan blij zijn in staat te zijn alle ruim 17 miljoen Nederlanders te voorzien van vaccins.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Ik citeer: "In totaal 29,3 miljoen personen kunnen in Nederland worden gevaccineerd." Nogmaals, hoe komen we aan 29.3 miljoen mensen? Ik snap dat er meer vaccins zijn besteld (dat is dan die 50.9 miljoen vaccins), maar waarom willen we 29,3 miljoen mensen vaccineren. Ik neem aan dat je dat met een reden hebt opgeschreven. Ook al vallen er bestellingen weg.
Je had het ook kunnen schrijven dat we met 17 miljoen mensen zijn, maar dat er 50,9 miljoen vaccins zijn besteld omdat 1. sommige vaccins meerdere injecties nodig hebben of 2. omdat er dingen mis kunnen gaan met bestellingen. Dit zou volkomen begrijpelijk zijn.
Maar nu kom je met 29,3 miljoen mensen die je kunt vaccineren, veel meer dan dat er mensen wonen in Nederland. Waarom? Daarbij is het een kwestie van tijd voordat iedereen (die wil) gevaccineerd kan worden. Niet een kwestie van "blij mogen zijn als". Wel blij mogen zijn als dat binnen 6 of 12 maanden is. Maar zoals jij het zegt, is het puur een kwestie van tijd.
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. De link naar 29,3 miljoen mensen. Letterlijk: 29,3 miljoen NL'ers.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/11/20/wachten-is-op-vaccin-maar-operatie-vaccinatie-al-in-volle-gang
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Ik zie het. Zeer gekke manier om dit zo te noteren. Maar ja, ik durf niet te zeggen of dit door een ambtenaar is gemaakt met enige wetenschappelijke achtergrond. Vanuit wetenschappelijk oogpunt is dus raar. Maar je hebt het blind over genomen, dat is prima... Wel heel fijn dat je de link hebt toegevoegd. Had een hoop tijd gescheeld als je dat direct had gedaan. Hartelijk dank!