hoe is de verhouding temgesic vs butranspleister?

Eerder had ik butranspleisters gekregen vanuit pijnpoli ik kwam er na 3 jaar achter dat de oedeem in mijn benen van deze pleisters afkwam.ben toen overgestapt van 20mg butranspleister naar 4x 0.02 mg temgesic tabletjes met daarbij nog andere medicatie die ik ook had bij de pleisters vanwege de extreme pijn in schouder en nek had ik weer een oude pleister geplakt ik merkte gelijk verschil op die plek zelf en dat vooral pijn in mijn ribben met 80% verminderde.helaas voor mij helpt t nog steeds niet tegen de pijn in schouder.en vraag ik me af of het niet veel te weinig pillen waren?ik heb nu nml wederom vreselijke oedeem in mijn benen.en met de temgesic niet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Je bent voor je pijn in behandeling bij de derde pijnpoli .
Je hebt een historie van gebruik van pijnmedicatie. Om deze reden vind ik dat je geen medicatieadvies op GV kunt vragen.

Antwoorden (1)

"De verhouding Temgesic (0.2mg/tablet) en butranspleister:
0,4–0,8 mg/dag oromucosaal komt overeen met pleister van 35 microg/uur.
Het verschil in effect zal komen door een verschil in absorpie.
De pleister geeft een geleidelijke en relatief constante afgifte van 20microgram per uur af gedurende 24 uur (7dgn) en deze afgifte hangt oa af van de dikte van de huid. De oromucosale tablet wordt opgenomen in het mondslijmvlies, waarbij ongeveer 50-70% wordt geabsorbeerd. "

"De individuele reactie op opioïden kan per patiënt sterk wisselen. Als de pijnstilling onvoldoende is of de bijwerkingen hinderlijk of onacceptabel zijn, kan het zinvol zijn van preparaat te wisselen. Deze opioïdrotatie of 'opioid switching' is gebaseerd op de klinische ervaring dat er intra- en interindividuele verschillen zijn in de effecten en bijwerkingen van de verschillende opioïden."

In dit geval bij onvoldoende pijnstilling of onacceptabele bijwerkingen kan het zinvol zijn om van bupropion over te stappen op fentanyl (pleisters), een sterker werkzaam opiaat met een selectievere binding aan de pijnstillende receptor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fentanylpleisters geven een nog hevigere oedeem en die pleisters jeuken extreem want het is net plakband wat je op je huid hebt.ik heb ook transtecpleister gekregen toendertijd met afgifte van 35 gram per uur.vreselijk ziek werd ik ervan huisarts wilt nu kijken of methadon wat kan betekenen voor mij.als ik de bijwerkingen lees heb ik mijn twijfels..vooral maagpijn bijv.omdat ik een gastric bypass gehad heb.het blijft aanrommelen met de medicatie.gelukkig weer wel 30 mg diazepam gekregen ipv de 20 mg.enorme pijn in schouder het enige wat daar tegen helpt is diazepam en ibuprofen.
Erna55
8 jaar geleden
Omdat je al door meer dan 10 verschillende artsen en al in 3 pijnpolies onderzocht bent, vind ik het niet terecht dat je een vraag hier stelt over wat voor jou de beste medicatie is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna als ik niet fatsoenlijk geholpen word en geen antwoorden krijg op mijn vragen zowel bij pijnpoli als bij huisarts niet is er nog 1 mogelijkheid hopen dat iemand anders het wel weet.je hoeft ook niet te oordelen over mij als je de complete situatie niet weet en wat er allemaal voorgevallen is.zoals bijv een junk genoemd worden door huisarts omdat pijnpoli breda me volgestopt heeft met pijnmedicatie en me naar huis stuurde voor een proefzenuwblokkade en de papieren door de lucht vlogen van de reumatoloog hij me heeft afgesnauwd enz en zelfs het woord kankeren enz heeft gebruikt.het is een simpele vraag waar een ander ook wat aan kan hebben want je word tegenwoordig echt als een stuk vuil behandeld.en daar hoeft jouw reactie dan ook niet nog eens bij.