hoe is de verhouding temgesic vs butranspleister?

Eerder had ik butranspleisters gekregen vanuit pijnpoli ik kwam er na 3 jaar achter dat de oedeem in mijn benen van deze pleisters afkwam.ben toen overgestapt van 20mg butranspleister naar 4x 0.02 mg temgesic tabletjes met daarbij nog andere medicatie die ik ook had bij de pleisters vanwege de extreme pijn in schouder en nek had ik weer een oude pleister geplakt ik merkte gelijk verschil op die plek zelf en dat vooral pijn in mijn ribben met 80% verminderde.helaas voor mij helpt t nog steeds niet tegen de pijn in schouder.en vraag ik me af of het niet veel te weinig pillen waren?ik heb nu nml wederom vreselijke oedeem in mijn benen.en met de temgesic niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

"De verhouding Temgesic (0.2mg/tablet) en butranspleister: 0,4–0,8 mg/dag oromucosaal komt overeen met pleister van 35 microg/uur. Het verschil in effect zal komen door een verschil in absorpie. De pleister geeft een geleidelijke en relatief constante afgifte van 20microgram per uur af gedurende 24 uur (7dgn) en deze afgifte hangt oa af van de dikte van de huid. De oromucosale tablet wordt opgenomen in het mondslijmvlies, waarbij ongeveer 50-70% wordt geabsorbeerd. " "De individuele reactie op opioïden kan per patiënt sterk wisselen. Als de pijnstilling onvoldoende is of de bijwerkingen hinderlijk of onacceptabel zijn, kan het zinvol zijn van preparaat te wisselen. Deze opioïdrotatie of 'opioid switching' is gebaseerd op de klinische ervaring dat er intra- en interindividuele verschillen zijn in de effecten en bijwerkingen van de verschillende opioïden." In dit geval bij onvoldoende pijnstilling of onacceptabele bijwerkingen kan het zinvol zijn om van bupropion over te stappen op fentanyl (pleisters), een sterker werkzaam opiaat met een selectievere binding aan de pijnstillende receptor.

Bronnen:
http://www.farmacotherapeutischkompas.nl/b...
http://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100