Wat zijn de gevolgen als je niet genoeg vocht inneemt voor/tijdens/na het sporten?

Er wordt vaak vermeld dat het heel belangrijk is dat je veel drinkt bij het sporten, maar wat gebeurt er als je dit niet doet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Drink je niet genoeg voor of tijdens het sporten, dan neemt je prestatievermogen af. Je kunt niet meer goed zweten waardoor je lichaamstemperatuur te hoog wordt. In extreme gevallen leidt dat niet alleen tot een onnodig snelle uitputting, maar ook tot coördinatieproblemen, tot flauwvallen aan toe. Drink je niet genoeg ná het sporten, dan zal je minder snel herstellen. Je kunt hoofdpijn krijgen. Drink je niet genoeg ná het sporten en ga je slapen, zodat je ook na een paar uur niet merkt dat je eigenlijk meer had moeten drinken, dan word je de volgende ochtend wakker met een redelijke kater (bron: eigen ervaring). Toegevoegd na 2 minuten: Hoeveel en wanneer je moet drinken, en hoe je je vochtinname moet verdelen over vóór, tijdens en ná het sporten, hangt voornamelijk af van de intensiteit en de duur van het sporten, en van de omstandigheden (in een koele sportzaal, buiten in de koude regen, buiten in de brandende zon). Dit is een kwestie van ervaring. Als je in staat bent naar je lichaam te luisteren (ook dat moet je leren!), komt dat vanzelf goed.

Door te sporten ga je zweten, hierbij verlies je vocht en dat moet je aanvullen anders droog je uit. Je bent niet zomaar uitgedroogt, maar als je dorst krijgt dan is dat niet voor niets, dan vraagt je lichaam om vocht.

drinken bij het sporten moet je verdelen in kleine hoeveelheden dus niet als je dorst hebt een halve liter water naar binnen werken want dat schiet niet op . zweten is afvalstoffen wegwerken en dat vochtverlies moet je aanvullen doe je dat niet dan hopen afvalstoffen zich op . als je dorst krijgt ben je in wezen al te laat je moet dus zorgen dat je geen dorst krijgt .

Bij sportinspanningen gaat veel vocht verloren, daardoor daalt het prestatievermogen. Hoeveel zweet je verliest is uiteraard afhankelijk van hoe zwaar je inspanning is, de temperatuur en de individuele lichamelijke verschillen. - Drinken voorkomt uitdroging; - Drinken houdt de lichaamstemperatuur op peil om hitte-uitputting te voorkomen; - Drinken houdt het bloedvolume op peil om zo de spieren voldoende te bevoorraden met zuurstof. De vochtbalans op peil houden is dus een noodzaak. Het is heel belangrijk dat sporters moeten aanleren dat ze moeten drinken vooraleer ze dorst krijgen. Op het ogenblik dat de dorst er is, is het eigenlijk al te laat om het prestatievermogen op peil te houden. Bij intensief sporten verdwijnt zelfs in sommige gevallen de hele dorstprikkel. Je moet dus een regelmatig drinkschema opbouwen. Hou de drinkbus binnen handbereik!!! Toch is volledige compensatie voor het zweetverlies niet altijd mogelijk. Bij bepaalde intensieve sportinspanningen verliest men soms tot twee liter zweet. Het drinken van zo’n hoeveelheden is meer dan wat onze maag en darmen kan verdragen. Het is dan ook heel belangrijk dat we het drinken tijdens sportinspanningen trainen. Dehydratatie is het gevolg van de aanpassingen van het lichaam (zweten en verdamping) om de lichaamstemperatuur zo goed mogelijk in de buurt van de normale waarde (37°) te houden. Wanneer ons lichaam meer dan 2% van het lichaamsgewicht vocht verliest, zal dat reeds ons prestatievermogen verminderen. Door het zweten gaat vocht verloren waardoor het bloed stroperig wordt en moeilijker zal kunnen circuleren. Hierdoor kan de warmte minder goed worden afgevoerd. Dat kan dan weer leiden tot een oplopende lichaamstemperatuur en een verminderd prestatievermogen.

Door te weinig vocht loop je het risico op uitdroging. Door het zweten verlies je veel vocht en mineralen (zout). Door uitdroging loop je veel risico`s; 1) een lage bloeddruk wat kan leiden tot circulatoire shock! 2) een snelle pols of juist een zwakke pols, 3) hoofdpijn, 4) droge slijmvliezen,droge mond, gevoel van dorst, 5) misselijkheid, 6) vaatkrampen, 7) spierkrampen, voornamelijk in handen, voeten en benen, 8) stemverlies, 9) hartritme stoornissen 10) tintelingen, 11) zeer donkere urine ( veel afvalstoffen)of zelfs niet meer kunnen plassen, 12) sterk ingezonken ogen, 13) loomheid/sufheid, algehele malaise, conditieverlies, geval van zwakte. Toegevoegd na 2 minuten: Je vroeg om de gevolgen en dit zijn ze of kunnen ze zijn.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoe...

Je lichaam bestaat voor een heel groot deel uit water. Als je dat door zweten kwijt raakt, moet je dat aanvullen door water te drinken. Je organen gaan bij gebrek aan vocht minder goed functioneren en uiteindelijk raak je uitgedroogd. Dat is slecht voor je gezondheid. Je organen kunnen hier schade van oplopen als het langdurig gebeurt en/of regelmatig.

Tevens kan er verzuring van de spieren optreden, waardoor je eerder en meer last van spierpijn krijgt. De rest is allemaal al genoemd maar dit zag ik er nog niet tussen staan..

Als je teveel vocht verliest, wordt je bloed dikker en bevat teveel opgeloste stoffen. Je kunt dan mindergoed afvalstoffen afvoeren en energie en zuurstof transporteren. Het is dus ook slecht voor je nieren en je lever, omdat die geconcentreerdere afvalstoffen moeten verwerken. Extreme uitdroging is zelfs gevaarlijk, omdat je sneller stolsels kunt ontwikkelen, en omdat de bloeddruk ook lager wordt, kun je zuurstofgebrek krijgen. Toegevoegd na 1 minuut: Je kunt ook oververhit raken, omdat je dan niet genoeg meer transpireert.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100