Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Paracetamol is een pure pijnstiller (en koortsverlager) en kent relatief weinig bijwerkingen. Dit medicijn is dus in de eerste plaats aan te raden bij pijnklachten.
Aspirine werkt ook ontstekingsremmend, maar kent ook een bloedverdunnende werking. Dus niet zo handig om in te nemen bij menstruatiepijn b.v. Bovendien kent aspirine nog meerdere bijwerkingen, oa. (zoals al eerder genoemd) maagklachten. Aspirine kun je scharen in de groep ontstekingsremmers, waar ook b.v. brufen, diclofenac en naprosyne bij horen. Maar misschien wel effectiever in het geval van een ontstekingspijn. Echter, probeer altijd eerst paracetamol (omdat dit veiliger is om in te nemen).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Zo uit mijn hoofd: aspirine is ook ontstekingsremmend, paracetamol niet. Aan de andere kant kan aspirine eerder voor maagklachten zorgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Aspirine werkt koortsverlagend, ontstekingsremmend en pijnstillend. Paracetamol werkt alleen koortsverlagend en pijnstillend. Aspirine geeft weer meer kans op optreden van maagproblemen. Langdurig en hoog gebruik van paracetamol kan leidden tot leverproblemen. "
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord staat hier:

http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-asperine-paracetamol.40610
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geloof dat asprines vocht onttrekkend werken. als je op reis gaat wordt meestal geadviseerd om paracetemol mee te nemen ipv asprine.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou, een paracetamol neemt meerdere pijnen weg, een aspirine is daarintegen meer voor hoofdklachten. Paracetamol kan inderdaad de pijn bij je hoofd het meest weghalen, maar het kan ook inderdaad de ontstekingen wegnemen, en gewrichtspijnen. Zelf heb ik dus vorige week mijn enkelbanden gescheurd gehad, en dan moet ik dus een paracetamol pakken tegen de pijn, en het werkt hartstikke goed, het is dus niet alleen tegen hoofdpijn. Paracetamol is veel beter tegen lichamlijke klachten, dat zal ik je zeggen! Ik hoop dat je er wat aan hebt! ;)

Liefs, Hart.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooi antwoord Hart!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
klopt niet hartje, het zijn echt verschillende pijnstillers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
O, ik las dat anders wel in een tijdschrift over gezondheid.
Aspirine is een zure ontstekingsremmende pijnstiller : acetylsalicylzuur. Het was vroeger de meest gebruikte pijnstiller, totdat men ontdekte dat het bij kinderen met griep in 1 op de 1000 gevallen een levensgevaarlijk (soms zelfs dodelijke ) complicatie in de hersenen gaf. (Het moet daarom niet worden gebruikt bij kinderen tot 18 jaar bij griep of waterpokken o.d).

Bovendien vertraagt het de bloedstolling, zodat het niet geschilt is voor mensen die al antistollingsmiddelen gebruiken (het wordt wel voorgeschreven als antistollingsmiddel), ook voor mensen met maag/darm zweren is het niet geschikt vanwege de zuurte.

Paracetamol is een geheel andere stof, niet zuur, en niet bloedverdunnend... en weinig tot geen bijwerkingen met andere medicijnen. Nadeel van paracetamol is wel dat het niet ontstekingsremmend werkt, en dat de therapeutische breedte gering is... dat betekent dat de werkzame dosis en de toxische dosis vlak vuij elkaar liggen...

Gebruik dus nooit meer paracetamol dan 3 gram per dag (voor volwassenen) en liefst niet te lang achter elkaar... want het leidt snel tot gewenning en kan dan bij stoppen hoofdpijn geven... Een overdosering leidt snel tot leverbeschadiging...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een net iets andere samenstelling.
paracetamol is nieuwer dan aspirine.
soms is het uitproberen wat beter werkt.

ik ken iemand die van paracetamol ontzettend gaat transpireren en van aspirine niet.

het zijn beiden pijnstillers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens onderstaande bron is bij paracetamol geen gewenning mogelijk(technisch gezien dan). als reactie op bovenstaand antwoord: paracetamol is niet een nieuwere versie van aspirine, het is een totaal ander geneesmiddel!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing