Is de donkere plas gezonder dan de lichte of juist andersom?

Ik zit steeds te twijfelen welk nou de gezonde is. Of is beide gezond? Dat kan ook wel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Lichte plas is gezonder.

Als je plas donker is, komt dat omdat je uitgedroogd bent, je plas is dan geconcentreerder. Probeer dan meer te drinken, tot je plas heel licht of (bijna) kleurloos is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh okee. Want ik heb donkere... En ik drink ook weinig. Heel weinig zelfs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom is mijn plas dan smorgens donker terwijl hij juist dan heel groot is omdat mijn blaas dan juist heel vol is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XxTralala: in dat geval proberen toch meer te drinken. Behalve dat je plas dan lichter wordt, zul je merken dat je je ook gewoon lekkerder gaat voelen! @Carina: je lijf heeft dan de hele nacht de tijd gehad om plas te produceren, daarom is het veel. En al die tijd heb je niet gedronken, daarom is het donker (dus geconcentreerd). Als je 's nachts veel zou drinken, zou je ook 's nachts een paar keer naar de WC moeten. En dan zou je plas veel lichter zijn.

Andere antwoorden (4)

Een lichte plas is doorgaans 'gezonder' dan donkere plas.

Maar de kleur van urine wordt ook heel erg bepaald door het voedsel wat je eet. Als je rode bietjes eet, krijg je roze urine. Drink je veel koffie zal je plas geler zijn enz.

Heb je echter altijd bruin/gele, fluoriserend gele of oranje plas, dan moet je echt naar de dokter want dat kan duiden op een leverafwijking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken is menselijke urine helder en lichtgeel tot felgeel van kleur. Urine kan echter van geur en kleur veranderen door bepaalde voeding, het gebruik van bepaalde medicijnen, schommelingen van je bloedsuikerspiegel (bijvoorbeeld bij diabetes mellitus), schommelingen van je hormoonhuishouding (bijvoorbeeld tijdens een zwangerschap) en schommelingen van je vochthuishouding (bijvoorbeeld door het drinken van veel water). Het veranderen van de kleur van je urine kan echter ook duiden op een onderliggende ziekte of aandoening. Zo kan urine licht, donker of kleurloos worden, of wit, grijs, bruin of zwart van kleur. In dit artikel bespreken we waar de afwijkende kleur van je urine op kan wijzen.

Lees meer hierover op deze site:

http://www.health-portal.nl/kleur-van-urine
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe donkerder de plas hoe slechter dat is, je hebt te weinig vocht in je lichaam, en moet om uitdroging te verkomen meer gaan drinken, maar geen alcohol want daar droog je ook van uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lichte plas is minder geconcentreerd dan donkere. Als je veel drinkt is je plas licht drink je minder dan is ie donkerder. Dus het kan theoretisch zo zijn dat je dan te weinig drinkt. Maar als je ca. 1500 ml/anderhalve liter op een dag drinkt, dan is dat goed. Wat ook mee speelt is de temperatuur. Als het heel warm is of je hebt door inspanning veel traspiratievocht verloren, dan moet je er ook op letten dat je genoeg drinkt. Een donkere plas kan wijzen op een vochttekort en dat is ongezond.