Vinden jullie dat Nederlandse mensen met een gezonde levensstijl hoger op de donorlijst moeten worden geplaatst?

Veel mensen zijn het hier niet mee eens. Ik was benieuwd of er mensen zijn die het hier wel mee eens zijn, en wat dan hun argumenten daarvoor zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Antwoord op de vraag: Daar ben ik het niet mee eens. Dit leidt tot uitgebreid 'gediscuzeur': - langdurig geneuzel over wat een gezonde levensstijl is en daardoor - veel meer kostbare onderzoeken die de beoogde donor moet ondergaan. Wat is een 'gezonde levensstijl': * Iemand die nooit heeft gerookt in het verleden? Of maximaal X sigaretten per tijdseenheid? En hoe ga je controleren dat het er niet meer dan X waren? Hoe zit het met meeroken? Zijn er meerokers aanwezig in de woon- of leefomgeving van de donor? Moet dit aannemelijk worden gemaakt met longfoto's? En wellicht kan iemand zijn leven 'beteren' na de donatie. * Dezelfde vraag voor (alcoholische?) dranken. Nooit gedronken? Incidenteel? Tot welke grens is het dan incidenteel? Moet er een leveronderzoek volgen voor iemand donor kan worden? * Dezelfde vraag voor drugsgebruik. Mag softdrugsgebruik wel/helemaal niet/tot X-maal gebruik van soort Y? Hoe zit het met met harddrugs? * Bewegen: hoe vaak moet iemand per tijdseenheid bewegen om voldoende beweging te hebben? Kan iemand met een BMI boven een bepaalde grens geen 'donatie' ontvangen? Kortom: geen beginnen aan.

Mensen met een gezonde levensstijl staan vaak al bovenaan de lijst omdat bijvoorbeeld iemand die een nier nodig heeft al zijn uiterste best zal doen om gezond te leven want zijn/haar lichaam krijgt al genoeg te verduren van het feit dat de nieren het niet goed doen en om daar dan ook nog eens een fors drank, drugs, rook, eet of andere probleem bij te creëren.... Tevens is het volgens mij zo dat je wel bovenaan kunt staan maar dat helemaal nog niet wil zeggen dat je als eerste aan de beurt bent. Als het betreffende orgaan niet geschikt is voor jou lijf gaat het naar iemand maar het wel geschikt voor is. Persoonlijk vind ik dat de medici hier een besluit over moeten nemen en dat dit besluit vooral gebaseerd moet zijn op de verwachting van de kwaliteit van leven die de ontvanger gaat krijgen en de verwachting van de duur daarvan. Al het andere is bijzaak. Toegevoegd na 1 minuut: En, voor de volledigheid, niet te vergeten dat de kans dat het orgaan door de ontvanger zijn lichaam ook geaccepteerd wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100