Vinden jullie dat Nederlandse mensen met een gezonde levensstijl hoger op de donorlijst moeten worden geplaatst?

Veel mensen zijn het hier niet mee eens. Ik was benieuwd of er mensen zijn die het hier wel mee eens zijn, en wat dan hun argumenten daarvoor zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat ze gezonder leven zijn hun organen beter geschikt? Of bedoel je het anders? :p
ronron1212
8 jaar geleden
Nee dat vind ik niet mensen die zelf hun organen aanbieden op de donorlijst horen er hoog op te staan als zij die nodig hebben.
paulus811
8 jaar geleden
En wie gaat bepalen hoe gezond diegene leeft en wat dus het volgnummer wordt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is een wachtlijst voor donororganen dus vele behoeftigen nemen ook wel genoegen met een iets minder gezonde nier of dergelijke...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-Iedereen zou vanzelf donor moeten zijn. Je zou moeten "opt-out"en als je per se geen donor wil zijn.
-Mensen die geen donor zijn mogen helemaal geen organen ontvangen Dat hele idee met gezond leven is nogal lastig te meten idd. Moet dat dan via een vragenlijst, of via een meting? Dat verstokte rokers geen longen zouden mogen krijgen, zware drinkers/alcoholisten geen nieuwe lever is denk ik al zo bepaald, maar dat zou iig wel moeten gelden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel De vrager wil dat gezonde mensen eerder een orgaan ontvangen dan ongezonde (neem ik aan).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lekker lastig ook, om gezond te leven (bijvoorbeeld te sporten en weinig geen overgewicht t hebben(?) als je drie keer per week dialyseert, of als je afhankelijk bent van zuurstof en het halve jaar aan de prednison zit..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Keuze tussen een "gezond" persoon van 60 en een "ongezonde" van 25 met 2 kleine kinderen. Wat zou je dan doen?

Antwoorden (2)

Antwoord op de vraag:

Daar ben ik het niet mee eens.

Dit leidt tot uitgebreid 'gediscuzeur':
- langdurig geneuzel over wat een gezonde levensstijl is en daardoor
- veel meer kostbare onderzoeken die de beoogde donor moet ondergaan.

Wat is een 'gezonde levensstijl':
* Iemand die nooit heeft gerookt in het verleden? Of maximaal X sigaretten per tijdseenheid? En hoe ga je controleren dat het er niet meer dan X waren? Hoe zit het met meeroken? Zijn er meerokers aanwezig in de woon- of leefomgeving van de donor? Moet dit aannemelijk worden gemaakt met longfoto's? En wellicht kan iemand zijn leven 'beteren' na de donatie.
* Dezelfde vraag voor (alcoholische?) dranken. Nooit gedronken? Incidenteel? Tot welke grens is het dan incidenteel? Moet er een leveronderzoek volgen voor iemand donor kan worden?
* Dezelfde vraag voor drugsgebruik. Mag softdrugsgebruik wel/helemaal niet/tot X-maal gebruik van soort Y? Hoe zit het met met harddrugs?
* Bewegen: hoe vaak moet iemand per tijdseenheid bewegen om voldoende beweging te hebben? Kan iemand met een BMI boven een bepaalde grens geen 'donatie' ontvangen?

Kortom: geen beginnen aan.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Inderdaad. Theoretisch ben ik nog wel voor, praktisch tegen. Je zou het wellicht nog om kunnen draaien. Jouw idee gaat uit van opgegeven waardes, waarbij je nog kan liegen ook. Je zou wellicht ook nog kunnen denken aan een onderzoek waarbij je een en ander test op waardes. Dit zou dan per leeftijd een bepaald beeld kunnen geven. Althans ik neem aan dat iemand met een ongezonde levensstijl andere waardes in bepaalde onderzoeken zal geven. De BMI is juist een heel goed voorbeeld waar het vrij simpel wordt. Twee metingen 1 getal. Klaar. Dus waarom je dat voorbeeld nu afschiet ontgaat me.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
BMI is ook aan discussie onderhevig. Daarnaast heeft recent onderzoek in Amerika aangetoond dat een groot deel van de personen met overgewicht (typisch BMI indicatie) helemaal niet ongezond blijkt te zijn. Dit om alvast maar een ‘gediscuzeur’: te beginnen, als je begrijpt wat ik bedoel ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies, het is gewoon niet te doen. In de eerste plaats is er helemaal geen algemene standaard voor 'gezond leven', op hooguit een paar uitersten na. Maar daarbij: we hebben het over mensen die ZIEK zijn. Die misschien helemaal niet kunnen sporten of bewegen, allerlei medicatie gebruiken die invloed heeft op hun algehele gesteldheid, die misschien door hun ziekte erg zijn aangekomen of juist afgevallen, of ongezond eten omdat ze niet zo heel veel keus hebben, bijvoorbeeld omdat ze maar weinig verdragen of omdat ze door hun ziekte ernstig vermoeid zijn en daarom afhankelijk zijn van kant-en-klaar maaltijden met relatief veel zout, etc. En inderdaad, wat meet je, en wat zijn je standaarden? Soms leven mensen heel gezond maar hebben ze toch een te hoog of laag gewicht, hebben ze een hoge bloeddruk, etc. Zelfs bij gezonde mensen is er niet altijd een duidelijke relatie tussen leefstijl (datgene waar je invloed op hebt) en gezondheid (datgene waar je geen invloed op hebt). Iemand kan wel heel erg z'n best doen om gezond te leven, en toch bij bepaalde metingen als ongezond uit de bus komen. En dan hebben we het nog niet eens over de invloed die de reden waarom mensen überhaupt een orgaan nódig hebben heeft op hun leefstijl: energiegebrek, medicatie, beperkingen, etc.
Mensen met een gezonde levensstijl staan vaak al bovenaan de lijst omdat bijvoorbeeld iemand die een nier nodig heeft al zijn uiterste best zal doen om gezond te leven want zijn/haar lichaam krijgt al genoeg te verduren van het feit dat de nieren het niet goed doen en om daar dan ook nog eens een fors drank, drugs, rook, eet of andere probleem bij te creëren....

Tevens is het volgens mij zo dat je wel bovenaan kunt staan maar dat helemaal nog niet wil zeggen dat je als eerste aan de beurt bent. Als het betreffende orgaan niet geschikt is voor jou lijf gaat het naar iemand maar het wel geschikt voor is.

Persoonlijk vind ik dat de medici hier een besluit over moeten nemen en dat dit besluit vooral gebaseerd moet zijn op de verwachting van de kwaliteit van leven die de ontvanger gaat krijgen en de verwachting van de duur daarvan. Al het andere is bijzaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
En, voor de volledigheid, niet te vergeten dat de kans dat het orgaan door de ontvanger zijn lichaam ook geaccepteerd wordt.