Hoe kom ik van mijn bekakte accent af!?

Ik heb een enorm bekakt accent en heb er een HEKEL aan. Ik wil er super graag vanaf maar weet geen effectieve manier. Ik zag dat verhuizen een hele goede oplossing is maar dat gaat niet. Ik ben nog onder de 18. Iemand een goede oplossing toevallig? Trouwens, mensen in mijn buurt hebben het accent niet dus daar ligt het niet aan

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

Er helemaal van afkomen is bijna onmogelijk, maar er zijn wel trucs om het bijna onherkenbaar te maken voor het ongetrainde oor. Zo zijn er waarschijnlijk slechts bepaalde klanken en letters die de nadruk leggen op het 'bekakte'. Je kunt proberen die letters of klanken te veranderen en het hele accent is meteen een stuk minder herkenbaar. Het vergt enorm veel oefening, omdat het eerst in je hersenen moet conditioneren. Op den duur wordt het dus normaal en hoef je er niet meer over na te denken.

Behalve verhuizen is het ook handig om misschien op internet of (regionale tv) lokale accenten te bestuderen en die thuis op je kamer te oefenen. Wat ook erg goed kan helpen (als je er zelfs wat centen voor over hebt) is bijvoorbeeld op theatersport te gaan (of een andere hobby waarbij je in een ongedwongen setting veel spreken kunt oefenen). Je kunt dan met anderen nieuwe accenten oefenen; het maakt dan niet uit als je 'foutjes' maakt of het niet helemaal lekker loopt. Bij theatersport is alles goed en je kunt meteen oefenen. Ik weet het niet zeker, maar misschien dat logopedie ook kan helpen. Succes! :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
NIet misscbien, maar juist logopedie helpt.
http://www.spreeksucces.nl/accent/afleren/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou geweldig joh
Weet je wel zeker dat het bekakt (aangeleerd) is, dat je spreekt? Misschien spreek jij wel, als een van de weinigen, gewoon netjes goed gearticuleerd Nederlands en dit wordt inderdaad door de Poldernederlands sprekenden als 'bekakt' gezien.
Echt bekakt is wanneer je de 'aa' bijv. in de 'eu' klank veranderd, maar niet als je de klanken duidelijk uitspreekt zoals ze bedoeld zijn.

Waarschijnlijk heb je gewoon goed Nederlands geleerd, door een docent die nog aansprak op foute uitspraak en die waarde hechtte aan de woordenschat en juiste spelling. Iets dat na de Mammoetwet werd losgelaten en waardoor volgens mij onze woordenschat afnam en er geen aandacht meer aan de juiste uitspraak werd gegeven.
Er werd niet meer gecorrigeerd en zo ontstond steeds meer een soort streektaal die een eigen karakter kreeg. Ik noem het maar het Poldernederlands en geen ABN.

De uitspraak is iets dat je jezelf hebt aangeleerd en het zit in jouw systeem. Het gaat automatisch en zonder deskundige leiding is daar heel moeilijk vanaf te komen.
Alleen een logopedist kan je bewust maken van wat er gebeurt in jouw mond bij verschillende uitspraken en door oefenen kan je dat dan langzaam veranderen.

Bij het 'Poldernederlands' wat jij nastreeft, wordt de uitspraak van de klinkers verlaagd. Dat betekent dat de tong zich in een lagere houding bevindt dat voorgeschreven is. Probeer het maar eens...bij de 'ei' moet je de tong wat inspannen. De rug van de tong moet naar het verhemelte worden gebracht en moet de kiezen aanraken. Houd je de tong echter slap en meer ontspannen, dan zal hij laag liggen en verandert de 'ei' vanzelf in een 'ai' klank. Dit is wat je bij de meeste mensen hoort. Je kunt het ook het 'kauwgomaccent' noemen.

Ook hoor je vaak een niet rollende 'r' en dat wordt vaak ook als bekakt gezien. De rollende 'r' klank kan je krijgen door in plaats van een 'r' een 'd' te zeggen. Oefen het maar eens; 'de kat kdapt de kdullen van de tdap'. Hoe vaker je dit zegt, hoe meer de 'd' als een 'r' gaat klinken en rollen...uiteindelijk hoor je 'de kat krabt de krullen van de trap'.
Zo zijn er talloze trucjes waar een logopedist je bewust van kan maken en je een andere uitspraak aan kan leren.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies, de logopedist is de oplossing om je af te helpen van accenten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niets aan veranderen, bekakt is altijd nog aangenamer dan die lelijke uitspraken van bv de weermannen en vrouwen.
et gaa wer waaiju en er kom weer storrum. Ook nog reguu in ut westu.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
De vraag is "wat is bekakt" mijn moeder noemt dat praten alsof je een hete aardappel in je strot hebt. Zoals prinses Beatrix praat vind ik overigens niet bekakt. Maar wel erg netjes. Al zou ik graag eens horen hoe "gvd" uit haar mond klinkt haha.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is een verschil tussen bekakt en beschaafd
amc
8 jaar geleden
Bij beschaafd Nederlands worden de klinkers zo uitgesproken als ze bedoeld zijn en ook alle medeklinkers/uitgangen worden uitgesproken, zoals de 'n' op het einde van een woord. Let maar eens op dat vrijwel iedereen zegt ; de kindere spele'. In de meeste spreektaal hoor je ook dingen als 'beneje' ipv 'beneden'. Bij bekakt worden de woorden meer 'gezwollen' uitgesproken met de tong van achteren omhoog en de strot is dan ook opgeheven. Het idee is met een pruimenmond die vol met snoepjes zit. De 'oo' wordt dan ook nog eens als een 'eu' uitgesproken en er wordt gebruik gemaakt van 'oude woorden/uitdrukkingen' die echt van een historische tijd afkomen. Zoals bijv. 'Veur den meesten van onze samenleving, is dit een aangebeuren deugd". Dit zal altijd als bekakt gezien worden en geldt niet als beschaafd, maar overdreven/arrogant/geaffecteerd.
De simpelste manier is spraakles nemen.
Dat doe je bij een logopedist.