Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vader rookt een pakje per dag, en ik ben bang dat ook mijn gezondheid achteruit kan gaan. Is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Inderdaad. Wat ik echt erg vind, is dat er ouders zijn die kinderen hebben -anders waren het geen ouders...- en binnen roken. Of roken in de auto terwijl ze kinderen vervoeren. Iedere volwassene die (in ieder geval) vanaf de jaren '70 of later opgegroeid is, kent de gezondheidsrisico's van roken. Het is onbegrijpelijk dat ze hun kinderen (die een kleinere longinhoud hebben dan volwassenen) daar aan blootstellen. Is het vreemd dat verschillende van die kinderen gezondheidsproblemen krijgen die mede hierdoor veroorzaakt worden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het grootste risico is dat de kans om zelf een roker te worden een stuk groter is. Op het moment dat je stopt met (mee)roken neemt de kans op ziektes door roken namelijk snel af. (dat neemt niet weg dat het ook directe schade veroorzaakt)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Ja.

"Samenwonen met een iemand die in huis rookt, vergroot de kans op hart- en vaatziekten, zoals een hartaanval (25-30% meer kans) of een beroerte (20-30% meer kans). Meeroken vergroot de kans op longkanker met 20 tot 30%. Er zijn aanwijzigen dat meeroken ook het risico kan verhogen op longziekten en andere ziekten die met roken te maken hebben." 

Toegevoegd na 14 uur:
Nog wat info van de bronsite, specifiek m.b.t. het thema "roken en kinderen":
" Kinderen
Kinderen zijn kwetsbaarder voor meeroken dan volwassenen, omdat ze nog in ontwikkeling zijn.

Als kinderen opgroeien in een huis waar regelmatig binnen wordt gerookt, hebben ze meer kans op astma, oorontsteking, hoesten, benauwdheid en hersenvliesontsteking.

De longen van kinderen die meeroken ontwikkelen minder goed dan van niet-meerokende kinderen. 

Kinderen die vaak meeroken, beginnen later vaker zelf met roken.

Bij jonge kinderen zorgt een rokerige omgeving voor een dubbel zo grote kans op wiegendood (plotseling overlijden).

Er is steeds meer bekend over hoe ongezond meeroken eigenlijk is. Verreweg de meeste Nederlanders roken dan ook niet meer in huis en proberen kinderen uit de rook te houden. In 2014 zei nog 11% van de ouders dat er wel eens thuis in het bijzijn van hun kind werd gerookt. Jongeren van 13 tot 18 jaar zitten vaker in de rook (21%).

De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds zijn een campagne gestart voor een rookvrije generatie."
(Lees meer...)
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De concentratie van de rook in de longen van de roker is vele malen groter dan die in de kamer.
Neem een longinhoud van 2 liter tegen 12000 liter in een klein kamertje van 2x3x2 met een meeroker, dan geloof ik die risicopercentages voor geen meter.
Volgens mij zijn die cijfers verschrikkelijk aangedikt door de antirook lobby.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie
Ja die cijfers zijn ongetwijfeld aangedikt. Maar dat betekent niet dat meeroken niet schadelijk is. Het is alleen maar minder schadelijk dan vaak wordt voorgesteld.
Gezond is het zeker niet! (En misschien zijn ze niet aangedikt? Ik ken de onderzoeken niet.)
Computoon
9 jaar geleden
Ik geloof niet dat ze zijn aangedikt. Ze zijn afkomstig af van het Trimbos instituut. De informatie en adviezen m.b.t. tabak zijn gebaseerd op de wetenschap (zie info op de site). Het instituut heeft diverse infolijnen en wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En of het slecht is, maar wat dacht je van de kwaliteit van leven voor de mede bewoners? Ronduit asociaal!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die getallen zijn sterk afhankelijk van ventilatie.
En dat geldt voor de roker zelf ook.
Er staat mij bij dat slechts 20% van de schadelijke stoffen bij het roken zelf wordt opgenomen. 80% adem je weer uit en blijft opnieuw ingeademd worden. Zo is aan een placenta te zien of een vrouw gerookt heeft en dat geldt ook als er flink meegerookt is.
Jazeker, in het algemeen wordt aangehouden dat je van elke sigaret die wordt gerookt in je nabijheid je een achtste meerookt. Op 24 sigaretten rook je dan ongeveer 3 sigaretten mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing