Weet iemand hoe lang je "spalkjes" moet blijven dragen?

De orthodontist beweert dat dat voor de rest van je leven moet...
Verder lees ik allerlei uiteenlopende meningen hierover...
Ik kan me niet voorstellen dat je dan tot op hoge leeftijd steeds naar de ortho moet voor controle en zo... : (

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

Ik heb sinds mijn... 14e (denk ik) geen beugel meer. Ik ben nu 20 en ik heb de spalkjes ook nog steeds. Hij is vorig jaar 1x losgelaten en er is meteen een tand een beetje scheef gaan staan. Het is dus echt wel belangrijk om ze lang te houden. Je hoeft verder niet echt voor controle, als ze los gaan voel je het meteen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik lees eerst orthodonthist en daarna orthopeed.Spalkjes bij de één zijn heel wat anders dan bij de ander! Als de orthodontist zegt,dat je ze levenslang moet dragen,ga daar dan maar van uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan toch ook voor een prothese (kunstgebid) kiezen? Dan is het toch niet levenslang?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan heb je dat kunstgebid weer levenslang! En het kluift weer zo lastig met karbonaadjes. Kun je je hele leven kunstgebeden blijven opzeggen,zo van Oh Heer laat deze karbonade lekker mals zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is niet voor mij maar voor mijn dochter...en om nou iemand van 15 al een kunstgebit te geven...
maar evengoed bedankt voor het antwoord... : )
het hangt af van hoe goed je tanden in een positie blijft, zeker in je jonge jaren blijven je tanden groeien dus ook bewegen, daar is het hele idee van de spalk ook voor. En dat van die controles, dat hoeft niet. Je hoeft alleen terug te komen als je spalk ergens los gaat. Dus soms hoef je zelfs maanden of jaren niet eens terug te komen.
En ja, bij sommige mensen moet een spalk echt heel lang erin blijven, soms dus ook levens lang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat verschilt per gebit, ik heb nu een half jaar spalkjes, en over een half jaar mogen ze weg, maar dan loop ik de kans dat ze weer een beetje scheef gaan staan,
en dat willen we natuurlijk niet ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hangt af van waarvoor je ze draagt
en wat je arts/ortho vindt
bespreek het met hem/haar!
mogelijk kunnen ze nu en dan wel uit.
(steunkousen zijn al van die 'soldaten', iets
dergelijks stel ik me voor bij orthodonistische spalkjes).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een spalkje zit er in principe gewoon voor de rest van je leven zeker als de ortho het zegt. Uiteraard kan hij er spontaan uitvallen en je kan dan besluiten om hem niet te laten herplaatsen maar het is de bedoeling dat je dit wel doet.