Een versleten schouder injecteren met botox door een revalidatiearts [dus niet cosmetisch], zouden hier nadelen aan kunnen kleven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Botox wordt de laatste jaren breder gebruikt dan alleen cosmetisch. Vooral op het gebied van gerichte pijnbestrijding wordt het steeds vaker ingezet. Veel artsen zijn echter kritisch.

Je moet weten dat een botox behandeling is gericht op de langere termijn. Het is niet hetzelfde als een pijnstiller die na enkele uren is uitgewerkt. De zenuwuiteinden in het behandelde gebied worden als het ware voor langere tijd lamgelegd. Het gevaar dat daarin schuilt is dat je niet meer merkt of de huidige aandoening/schade verslechterd. Je loopt dus de kans dat je de schade onbewust een stuk erger maakt. Pijn heeft namelijk een functie: signaleren en aanwijzen van mogelijke problemen. Met botox schakel je de signalen uit.

Daarnaast kan botox 'uitlekken' naar omliggende delen. Onbedoeld worden dan dus ook de zenuwuiteinden in die (gezonde) delen uitgeschakeld. Dan krijg je dus hetzelfde probleem als ik hierboven heb uitgelegd.