wat mag je allemaal eten als je buikgriep hebt?

Ik heb gisteren buikgriep gehad en vandaag gaat het al vele beter. Ik moet niet meer overgeven en ik heb amper nog diarree. Wat mag ik allemaal al eten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
tinus1969
8 jaar geleden
In principe mag je alles eten. Het belangrijkste is om te luisteren naar je lichaam en die dingen te eten waar je zin in hebt.
Ritsuka
8 jaar geleden
wat je binnen kan houden. Houd het eerst bij licht verteerbare dingen en veel vocht, iets als bouillon bijvoorbeeld.

Antwoorden (1)

Wat mogen we dan wel eten?

Het is belangrijk om geleidelijk weer voedsel in te nemen, afhankelijk van wat het lichaam kan opnemen. Ik raad aan om te beginnen met geraffineerde zetmeelproducten (witte rijst of wit brood), want die hebben een licht constiperend effect. Daarnaast ook met goed gekookte groenten. Wortelpuree en appelmoes bijvoorbeeld zijn goed tegen diarree. Ook mager vlees (kalkoen, kip, kalfsvlees...) en vis mogen gerust. Wat melkproducten betreft, mag u geleidelijk weer beginnen met yoghurt, vooral om de darmflora te herstellen.

En drinken?

Vooral mineraalrijk plat water en goed gemixte soep zijn aan te raden, om het door diarree veroorzaakt verlies aan vocht en aan minerale zouten te compenseren. Gashoudende dranken daarentegen zijn te vermijden, want ze veroorzaken een opgeblazen gevoel. Vermijd uiteraard ook alcoholische dranken, want die verergeren uitdroging nog.
fremar
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
De fout die veel mensen overigens maken, is te lang doorgaan met dit soort lichte voeding. het is iha juist belangrijke om zsm weer naar normaal eten te gaan. Voorakl omdat (zeker bij kleine kinderen) licht vetarm eten juist diarree veroorzaakt.