Hoe worden stamcellen bij een stamceldonor afgenomen?

Wordt dit net als bloed afgenomen of wordt er geopereerd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hoe worden stamcellen afgenomen?
Er zijn twee methoden om stamcellen af te nemen: uit het beenmerg of uit het bloed. Het is afhankelijk van de ziekte van de patiënt of de voorkeur gegeven wordt aan beenmerg dan wel aan bloed als bron van de stamcellen. Natuurlijk heeft u het laatste woord over wat u al dan niet wil ondergaan. De stamceldonatie vindt plaats in het Radboudumc.

• Afname uit het beenmerg is de ‘klassieke’ manier, die tot voor kort het meest werd toegepast. De stamcellen worden onder narcose met een naald uit de holte van de bekkenkam opgezogen. De donor kan na afname van beenmerg een beurs gevoel of pijn hebben aan de spieren onder in de rug. Ook kan de donor door het bloedverlies tijdelijk wat sneller moe zijn na inspanning. Deze klachten verdwijnen snel. Bij een beenmergdonatie wordt ongeveer 4% van de totale hoeveelheid beenmerg van de donor afgenomen.

• Afname vanuit het bloed is tegenwoordig ook mogelijk. Door tijdelijke toediening van een lichaamseigen groeifactor neemt het aantal stamcellen in het beenmerg toe. Een deel van de stamcellen verlaat dan het beenmerg en komt in het bloed. De stamcellen kunnen vervolgens uit het bloed gefilterd worden met een celscheider. Dit heet stamcelaferese. De donor hoeft hierbij niet onder narcose. De donor kan tijdens het toedienen van de groeifactoor last hebben van een griepachtig gevoel. Perifere stamceldonatie is de meest gebruikte methode van donatie bij familiedonoren.
Erna55