liespijn, is het liesbreuk?

hallo dames/heren,

ik heb namelijk al 2 a 3 weken last van mij linker been (lies) , het begon eerst wanneer ik ging bukken en wanneer ik ging duwen bijvoorbeeld, toen voelde ik een brandende gevoel en zeurendepijn, nu voel ik langzaam wanneer ik ga zitten. ook wanneer ik ga niezen voel ik het. komt dit door liesbreuk?

en owja, ben wel wat overgewicht voor mij leeftijd en lengte, dokter heeft tegen mij verteld dat ik moest afvallen en kijken of je nog last van hebt, anders moest ik een echo scan laten maken bij het ziekenhuis, maar heb via internet opgezocht dat liespijn niet genezen kan worden.

wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
ronron1212
7 jaar geleden
Wat je op internet hebt gelezen is niet interessant. Ga naar je huisarts en laat je onderzoeken.
tinus1969
7 jaar geleden
Precies; een liesbreuk kun je alleen diagnosticeren door te kijken vooral, te voelen.
Erna55
7 jaar geleden
Je wilt weten of de dokter ongelijk had en je dus niet hoeft af te vallen ?

Antwoorden (1)

Meestal geeft een liesbreuk geen pijnklachten (tenzij hij bekneld zit). Een liesbreuk herken je aan de zwelling als de buikinhoud door de zwakke plek in buikwand heen naar buiten puilt. Nu heb jij het over pijnklachten die dus niet erg typisch zijn voor een liesbreuk, maar je zegt niets over de voor een liesbreuk typische zwelling. Zo op het eerste gezicht lijkt het dus niet erg waarschijnlijk dat het gaat om een liesbreuk, maar zonder verdere informatie is het onmogelijk om de vraag te beantwoorden.

Kleinere buikwandbreuken kunnen soms wel alleen pijnklachten geven bij een verhoogde druk in de buik, dus inderdaad bij hoesten, niezen of persen. Alleen komt dat - zeker bij mannen - weinig voor. Daarbij kan het in dat geval helemaal geen kwaad: een liesbreuk is pas gevaarlijk als de zwelling bekneld zit. Dus zolang de zwelling makkelijk terug te duwen is of er zelfs helemaal geen zwelling is, kan er gewoon afgewacht worden.

Maar als ik zulke klachten had en ze zouden me echt hinderen, dan zou ik me niet afvragen of dit wel of niet een liesbreuk was, maar zou ik de open vraag stellen "wat kan de oorzaak hiervan zijn?" en - nog belangrijker - "wat kan hieraan gedaan worden". Als je klachten - zoals je lijkt te beschrijven - erger zijn geworden, dan lijkt het me verstandig om terug te gaan naar je huisarts en daar om advies te vragen. Dat liespijn niet genezen kan worden is natuurlijk onzin: de vraag is wat de oorzaak is, en pas als die bekend is, kan er eventueel iets gezegd worden over de kansen dat de klachten vanzelf overgaan of goed behandeld kunnen worden. Daarbij zijn er ook vele opties om klachten te verminderen bij oorzaken die niet verholpen kunnen worden of zelfs bij een onbekende oorzaak. Er zullen ongetwijfeld oorzaken zijn voor liespijn die moeilijk te behandelen zijn, maar dat wil uiteraard nog niet zeggen dat dit geldt voor elke klacht in dat gebied.

Het is mij uit de vraag niet helemaal duidelijk of het nu gaat om buik- of beenklachten, maar je huisarts kan je ongetwijfeld vertellen of er behalve (eerst) afvallen nog andere onderzoeken zinvol of behandelingen mogelijk zijn op dit punt.