mag je water wat al een keer gekookt is opnieuw koken?

Ik heb een tijdje terug gelezen dat dat niet goed is maar geen idee of dit waar is..?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
Erna55
8 jaar geleden
In pseudowetenschappelijke taal wordt in dit artikel uitgelegd dat kraanwater stoffen bevat die giftig worden bij verhitting of doordat de concentratie wordt verhoogd door koken. Beide zijn niet waar. Zo zou stoom bestaan uit vluchtige stoffen die verbranden uit het water. En als het water afkoelt zouden deze stoffen zich terug vestigen en bij opnieuw koken zouden de chemische verbindingen zijn veranderd. Naast het erbarmelijke taalgebruik valt op dat dingen beweerd worden die niet kunnen. Als je water (opnieuw) verhit verbrandt er helemaal niets, vluchtige stoffen verdampen en kunnen zich niet 'terugvestigen' en veranderen chemische verbindingen niet of niet meer. Doordat vluchtige stoffen verdampen wordt het water zelfs schoner.

Het beste antwoord

Ook wij van Waterbedrijf Groningen wisten het antwoord niet 100% zeker en legden de vraag daarom voor aan een inhoudsdeskundige, waterlaboratorium collega Harm de Kleine van WLN in Glimmen.

Kook het water gerust meer dan eens
“Ik kan mensen gerust stellen, want dit is echt een onzin verhaal”, zegt Harm de Kleine. “Bij het koken van water wordt 100 graden Celsius bereikt. En het is de hitte die het water laat stomen. Niet de opgeloste stoffen (mineralen) in het water. De enige manier waarop de samenstelling van gekookt water veranderd, is dat exact dezelfde opgeloste stoffen (mineralen) nu in een kleiner volume zitten maar dit gebeurt ook al na één maal koken. Iedereen kan dus met een gerust hart een kopje thee zetten met water dat al één of meerdere keren heeft gekookt.”
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!!

Andere antwoorden (2)

Ja hoor. Water lijdt er niets van als het twee keer gekookt wordt.
jc54
8 jaar geleden
Nee, na 1 keer koken moet je water weggooien. Dan heb je er niks meer aan