Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel bloed kun je als 15 jarige verliezen ?

Ik heb een topje van mijn vinger af gesneden tijdens het aardappels schillen en ik vroeg me dit af

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat hangt af van je lichaamsgewicht; weeg je 50 kilo, dan zul je circa 3,5 liter bloed in je lichaam hebben. Als je bloedt, lijkt het altijd meer dan het feitelijk is, dus mensen overschatten snel de hoeveelheid bloed die ze verliezen. Ernstig bloedverlies (meer dan een halve liter, wat echt veel is) kan leiden tot shock. Maar dat komt doorgaans alleen voor als een slagader is geraakt, het bloed spuit er dan in gutsen uit, heel anders dus dan wanneer je in een vinger snijdt, ook als heb je je flink gesneden. Als je 10 a 20 cc bloed verliest, lijkt het al heel veel.
Doorgaans verlies je bij een flinke snee in je vinger dus minder dan 0,1 liter bloed, vooral omdat vrijwel iedereen zal proberen om de wond dicht te houden en/of te verbinden. Ik heb ooit in mijn duim gezaagd, dat bloedde flink, wat ondanks een verbandje en pleisters wel een half uur door ging. Ik schat dat ik toen toch niet meer dan 50 cc bloed verloren heb. Natuurlijk deed het zeer, maar behalve dat en een litteken in mijn duim heb ik er niets aan overgehouden.
belangrijk bij alle snijwonden, zeker als ze bloeden: er hoeft geen ontsmettingsmiddel op, de wond bloedt zichzelf schoon. Wat geen kwaad kan is, als er al een korstje op de wond zit, wat ontsmettingsmiddel op de pleister te druppelen, voor je die er ter bescherming op plakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord Willem!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding