waarom wil mijn huisarts mijn opledings niveau weten bij het inschrijven?

Ik wil me inschrijven bij een nieuwe huisarts..
Nu vraagt hij wel erg veel persoonlijke vragen ( :

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Dit wil hij weten voor de statistiek.
Elke huisartsenpraktijk houdt bij hoe de samenstelling van zijn patientengroep eruit ziet.
Hoeveel procent patienten heeft hij met hogere opleiding, hoe zijn de leeftijden verdeeld, hoehoeg zijn de inkomsten, hoeveel procent heeft een uitkering, etc.
Deze statistieken worden door universiteiten gebruikt bij onderzoek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben ik verplicht om naar waarheid in te vullen?
Bedankt iig voor het snelle antwoord,
;)
Erna55
8 jaar geleden
De gegevens worden niet aan jou gekoppeld.
En het is niet "verboden" om te liegen, maar je kunt het best eerlijk antwoord geven.
Ivana
8 jaar geleden
Bovendien denk ik dat een huisarts graag wil weten op welk niveau jij zijn toelichting en antwoorden bij een lichamelijk mankement kan begrijpen. Soms moet dat in Jip- en- Janneketaal.
Soms kan hij gewoon de juiste benaming gebruiken. Ligt echt aan je opleiding (niveau).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De huisarts is een arts die in aanmerking komt met allerlei aspecten van patiënten, niet gelimiteerd tot puur medische zaken. Het is dus belangrijk dat de huisarts een algemeen beeld heeft van je, opleidingsniveau kan hier een belangrijk onderdeel van zijn.
Waarom je niet de waarheid zou spreken weet ik echt niet? Ik weet totaal niet wat voor voordeel je hier uit zal halen, ik zie hier namelijk alleen maar nadelen van. Ik denk dat nog geen een iemand er ooit beter van is geworden om tegen een arts te liegen of dingen achter te houden. En je opleidingsniveau is toch niks om je voor te schamen? Iedereen mag trots zijn op wat voor werk hij/zij doet. Daarnaast kan je werk (vaak afhankelijk van je opleidingsniveau) ook een invloed zijn voor bepaalde ziekten die je ontwikkelt.
Sterker nog, er zijn studies gebeurd die laten zien dat het voorkomen van bepaalde ziekten toch wel kan verschillen in verschillende opleidingsgroepen. Dit zal natuurlijk niet de voornaamste reden zijn haha.
Ivana
8 jaar geleden
Superlama: plus. Waarom maak je hier geen antwoord van?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik geloof alle redenen die in de antwoorden en reacties zijn gegeven. Desalniettemin, als je dat niet wilt zeggen tegen de arts hoeft dit ook niet. Gewoon open laten. Lager opgeleid = minder inkomen = meer kans op stress vind ik een mooi voorbeeld waarom ik die vraag niet zou beantwoorden. Ik wil niet dat er voor mij gedacht word. Dat doe ik zelf wel. Ik wil dat een arts naar mij luisterd als ik met een probleem kom. Vragen als: rookt u of heeft u wisselende seksuele contacten heb ik geen moeite mee.

Antwoorden (1)

Even los van het feit dat voor de meeste mensen hun opleidingsniveau nog half zo persoonlijk niet is als de gemiddelde medische klacht waarmee ze bij hun huisarts komen, kan het voor een huisarts erg zinvol zijn om te weten wat het opleidingsniveau en werk van een patiënt is omdat dit een context kan geven aan de klachten. Dat geldt trouwens niet alleen voor iemands werk, maar ook voor andere belangrijke zaken in iemands leven.

Het maakt bijvoorbeeld nogal uit of iemand met rugklachten een kantoorbaan heeft (waarbij de klachten waarschijnlijk komen door de eenzijdige belasting van lang zitten) of dat iemand werkzaam is als stratenmaker (waarbij de klachten waarschijnlijk komen door het zware fysieke werk).

Opleidingsniveau geeft meestal een snelle indicatie van het soort werk dat iemand doet. Lager opgeleiden doen vaak meer werk met hun handen en zijn goed in de praktische uitvoering, hoger opgeleiden vind je relatief vaker in werk zittend achter een bureau. Bepaalde aandoeningen komen vaker voor bij lager opgeleiden. Daarbij correleert het opleidingsniveau vaak met iemands inkomen en kunnen financiële problemen een bron van stress zijn maar bijvoorbeeld ook aanleiding geven tot zorgmijding. Daarbij kan het handig zijn om iemands begripsniveau in te kunnen schatten als het gaat om het uitvragen van een klacht of het geven van uitleg.

Wat mij betreft gaat het verder dan alleen het opleidingsniveau, maar is het ook zinvol om te weten wat voor werk iemand doet. Mensen die werken in de zorg en het onderwijs lopen een hoger risico op overspannenheid en burn-out, een zelfstandig ondernemer wil vooral geen vrij hoeven nemen van zijn werk en een chirurg of concertpianist zal wellicht een andere behandeling willen voor een bijna afgehakte pink dan een accountant. Of wat te denken van iemand die werkt bij een bedrijf waarvan bekend is dat het tegen een faillissement aanzit die met stressgerelateerde klachten op het spreekuur komt: het is wel zo handig als een huisarts die achtergrond kent.

Een huisarts vraagt deze dingen echt niet omdat hij/zij het toevallig leuk vindt om te weten; deze informatie heeft echt een functie. Er is mijns inziens geen enkele reden om te liegen hierover: beantwoord de vraag dan gewoon níet, als je het echt een probleem vindt. Ik vind het een goed teken als een huisarts dit soort dingen vraagt: het betekent dat je een arts hebt getroffen die breed kijkt naar de patiënt als persoon, en niet alleen naar de klacht van dat moment.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
PLUS
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Idem...Plus +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Vawjt Andersom kan ook, dan word je niet voor vol aangezien en betuttelend behandeld. Laten we zeggen dat geen enkel systeem 100% is en met de grote praktijken tegenwoordig is het zeker geen doen om genoeg van een ieder te weten...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, sorry, natuurlijk @Vawjt Gebrek aan begrip ... door gebrek aan contact.. Bovendien leven wij in een wereld van :aannames.. je leest iets en daaruit concludeer je! Mijn eigen ervaring hierin is , dat ik aangeleerd heb om te praten met iedereen, dus ook met vreemden. Dit wordt soms anders begrepen, maar daar heb ik geen boodschap aan, het zal wel... vriendelijk met mensen spreken/babbelen kan een nuttige bijwerking hebben.