Is roken echt zo slecht?

Op de sigaretten pakjes staan allemaal van die waarschuwingen roken is dodelijk etc. maar er zijn zat mensen die 90 a 100 worden die jaren gerookt hebben. Iemand vertelde zelfs over een man die vanaf ze 9e rookte en nu 80 (of het was 90) is en nergens last van heeft. Dus mijn vraag is het echt zeker dat roken zo slecht is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Dat is een moeilijke, omdat het van bijna ALLE aandoeningen die in verband gebracht worden met roken, gaat om statistische verbanden.
Er is eigenlijk niet één ziekte waarvan je letterlijk, vooraf of achteraf kunt zeggen : dat is 100 % zeker het gevolg van roken. Of : dat ga je 100 % zeker krijgen als je rookt.
Zo werkt dat nu eenmaal niet met ziektes, maar ook de onderzoeken zijn niet allemaal even wetenschappelijk verantwoord / zuiver op de graat, omdat er enorme belangen meespelen.

Wel is de kans op bepaalde aandoeningen statistisch zodanig veel groter, dat je zeker rekening moet houden met een verhoogde kans, vooral als je bepaalde aandoeningen ook al in de familie hebt. Ook de mate WAARIN je rookt speelt een rol (vier pakjes per dag is een heel ander verhaal dan vier sigaretten per dag) , alsook WAT je rookt en HOE je rookt (sigaren en cigarillo;s en pijp zijn weer minder erg dan shag, die weer minder erg is dan sigaretten (die nauwelijks nog tabak maar voornamelijk chemicalieen bevatten). En over je longen roken levert weer meer risico's op dan meteen uitblazen.

Al met al kun je concluderen dat roken lichamelijk eigenlijk niet gezond is (al beschermt het ook wel weer tegen bepaalde aandoeningen en scheelt roken in de psychiatrie bergen medicijnen) , maar dat niemand je garandeert dat je ook een rokersgerelateerde aandoening krijgt of niet krijgt. Bovendien kun je direct of indirect elke aandoening die je wilt, uiteindelijk in verband brengen met roken. Als je de keus hebt (en die heb je, altijd) is niet-roken voor je lichamelijke gezondheid altijd beter dan wel roken. Bovendien is het een stuk goedkoper, en scheelt het een hoop gesodemieter, want een relaxte hobby is roken ALLANG niet meer.

Roken is dodelijk is strikt genomen een leugen zoals 'te snel rijden is dodelijk' dat zou zijn. Het risico is groter, het KAN uiteindelijk het overlijden bespoedigen, maar het is niet dodelijk zoals bijvoorbeeld cyaankali of arsenicum dat is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dat is zeker.
Je kan een drukke snelweg met je ogen dicht oversteken en levend aan de overkant komen, maar de kans is klein. Dus je kan met roken 100 worden, maar je kans is kleiner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt een paar dingen door elkaar: het feit dat de ongezonde gevolgen en de risico's van roken goed gedocumenteerd zijn, wil nog niet zeggen dat er geen mensen zullen zijn die ondanks dat ze roken, ontzettend oud worden. En soms nog gezond blijven ook.

Ja, roken is ongezond. Je hebt bijvoorbeeld een duidelijk hoger risico op longkanker, COPD, en longemfyseem. Ook mee-roken is ongezond, zo zijn er onderzoeken die beschrijven van de negatieve gevolgen zijn voor kinderen waarvan de moeder rookte tijdens de zwangerschap, en ook voor kinderen waarbij één van de ouders in huis rookte tijdens hun opgroeien. Maar natuurlijk zijn die risico's statistisch verhoogd (en significant verhoogd, aanzienlijk zelfs) en dat zegt niets over de individuele situatie van een patiënt of van een roker.

Ik heb een aandoening waarbij de kans op gehoorproblemen verhoogd is. Toch heb ik geen gehoorproblemen. Dat wil nog niet zeggen dat ik die aandoening niet heb. En het feit dat mijn buurjongen al jaren zonder helm brommer rijdt en nooit hoofdletsel heeft opgelopen, wil nog niet zeggen dat het risico op ernstig letsel niet verhoogd is als je zonder helm op je brommer stapt. Statistiek zegt niets over individuele situaties. Ondanks dat, is het toch echt waar dat roken erg ongezond is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de jaren 60 70 werd er bijna door iedereen gerookt.
Zwangere vrouwen , mannen opa.s enz,dus statistisch gezien zou iedereen nu met een ziekte moeten rondlopen die de leeftijd hebben van 40 t e m 55 jaar iedereen heeft meegerookt in die tijd,dus ik denk dat het allemaal wel mee valt. Natuurlijk het is niet gezond,maar ook vet eten enz enz niet.
12 jaar geleden
Ik ben zelf niet niet zo liefhebben van roken.
Je hoort bij bepaalde mensen dat het slecht is.
Ik vind het tegenstrijdig het is slechts / goed. Waarom ik het goed vind.
Zelf ben ik geen natuurlijke roker die een pakje sigaretten koopt en op rookt.
Sinds kort ben ik achter gekomen van mijn stoelgang / obstipatie slechts is, winderig en kleine beetjes ontlasting. Dat gaat de hele dag maar door 5-9 keer naar de toilet. Omdat thuis mijn ouders en broer roken. Pak ik wel eens een sigaretje. En merk ik vrij direct dat mijn stoelgang veel beter op gang komt. Al doet mijn sterretje wel zeer.
Dus ja, het kan slechts voor je zijn maar ook goed, voor mij is het de stoelgang.