Mag je behandelaar bij GGZ je weigeren je dossier in te kijken?

Ik vroeg of ik zelf me dossier in mocht kijken(gewoon nieuwsgierig)en toen kreeg ik te horen dat dat eerst overlegd moest worden.
Later nog een keer gevraagd en toen kreeg ik te horen:nu niet,want we hebben het nog niet besproken.
Mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Eigenlijk stel je twee vragen.1.mag je behandelaar je weigeren jouw dossier in te zien.En mag je het NU inzien.
Nee je behandelaar mag dat niet weigeren,maar kan wel gegronde redenen hebben om te zeggen dat het pas later beschikbaar is.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn geen gegronde redenen,er wordt gezegd(al een paar keer):'we hebben nog niet overlegd'
Lijkt wel of ze niet willen dat ik het inzie.
Ze vinden me vaak lastig en moeilijk te behandelen en ik wil nu graag zien wat daarover in het dossier staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, nu doe je eigenlijk hetzelfde met deze kwestie, Laurena: Je blijft aandringen bij de behandelaars en accepteert het niet echt als zij aangeven dat het beter is om daar nog even mee te wachten. Je hebt enerzijds je juridische recht (en dan het is antwoord waarschijnlijk: Ja, je hebt dit recht). Maar anderzijds heb je de bereidheid om een behandeling te ondergaan als je erin gelooft, en dan kun je je energie misschien beter in je behandeling steken in plaats van strijd aangaan over deze kwestie. Ik snap dat het lastig is hoor.
Erna55
8 jaar geleden
In de GGZ is het gebruikelijk om begeleiding te bieden wanneer een patient zijn dossier inziet.
Het is logisch dat er overlegt wordt wie de begeleiding doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik lees nergens dat het beter zou zijn om er even mee te wachten, waar zie jij dat staan?
Lees wel dat ze aan het lijntje gehouden word. Ik zou de volgende afspraak vragen wanneer je een antwoord kan verwachten.
Het is vaker dat ze het onder begeleiding doen, maar dat is geen vereiste
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, @remmy. Ik maakte het er zelf van, maar het staat er niet. Ik denk omdat ik er zelf vanuit ga dat behandelaars het beter zullen vinden dat een cliënt het dossier niet inziet voordat een behandeling is afgerond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat komt idd voor, het kan ook helpend zijn, mits er eerlijk en open gerapporteerd is
Maar dan zou het de behandelaar sieren om dit gewoon te bespreken.
Zeker als ze client 'lastig' en 'onbehandelbaar' vinden is het niet handig diegene zo aan het lijntje te houden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind zelf ook dat ze me aan het lijntje houden hoor,het was al een keer echt beloofd maar toen kon het ook ineens niet.
En ik kreeg ook pas de diagnose te horen toen alles al was besproken met m'n familie,dus ik hoorde dat zelf pas na hun,en daar ben ik het ook niet mee eens,dus dat heb ik gezegd.
Ik ben er ook een tijdje opgenomen geweest en daar gebeuren dingen die niet horen,en ik ga daar tegen in en ik wil eigenlijk weten of daar ook iets over in het dossier staat.
Je hebt wel recht op inzage in het dossier maar geen recht op inzage in persoonlijke werkaantekeningen van de behandelaar die los van het dossier worden bewaard.

"

Toegevoegd na 1 minuut:
Het recht op inzage van uw dossier

De hulpverlener is verplicht een dossier van u als patiënt bij te houden. U heeft het recht om dit dossier in te zien. Het dossier is eigendom van de hulpverlener of de instelling bij wie hij werkt en u heeft daarom niet het recht het dossier mee te nemen. Wel kunt u, tegen een redelijke vergoeding, een kopie van uw dossier ontvangen. U kunt gegevens in uw dossier laten aanvullen. U kunt (delen van) uw dossier ook laten vernietigen, tenzij het bewaren ervan heel belangrijk is voor derden.

Hoe krijgt u inzage en welke gegevens mag u inzien?
Wanneer u dit aan de hulpverlener of instelling vraagt krijgt u inzage. Kopieën worden dikwijls alleen na een schriftelijk verzoek verstrekt.
U mag alle gegevens uit uw dossier inzien die over uzelf gaan. Hieronder vallen onder meer de verslaglegging van de (betrokken) hulpverlener, uitslagen van onderzoeken, röntgenfoto’s en verwijsbrieven.
Persoonlijke werkaantekeningen van de hulpverlener, die los van uw dossier worden bewaard, behoren niet hiertoe.

Aan wie wordt inzage verleend?
In beginsel wordt alleen inzage verleend aan u, dus niet aan familieleden of partners. U kunt wel iemand machtigen het medisch dossier namens u in te zien. (...)

Wat kunt u doen als u het niet eens bent met de gegevens?
Wanneer u van mening bent dat gegevens onvolledig of onjuist zijn kunt u uw eigen verhaal opschrijven en aan het dossier laten toevoegen.
Indien u bepaalde passages uit uw dossier wilt laten verwijderen of het hele dossier wilt laten vernietigen dient u de hulpverlener hierom schriftelijk te verzoeken. Behalve als de hulpverlener duidelijk kan maken dat de medische gegevens voor anderen van aanmerkelijk belang zijn, moet hij binnen drie maanden na uw verzoek hieraan voldoen. In bepaalde gevallen is vernietiging bij wet verboden.
Let wel: bij vernietiging van het hele dossier gaan ook belangrijke medische gegevens verloren. Dit kan nadelig voor u zijn. Medische gegevens van personen die gedwongen in een psychiatrische instelling zijn opgenomen, mogen tot vijf jaar na het eind van de opneming niet worden vernietigd.
Hoe lang wordt uw medisch dossier bewaard?
De gegevens in uw dossier moeten in ieder geval 15 jaar bewaard blijven of nog langer als dit uit het oogpunt van medische zorg noodzakelijk is.(...)"
Computoon