duiden penisklachten op een soa?

Heb laatst urine afgegeven en bloed laten afnemen voor een soa test omdat ik wat klachten heb aan mijn penis. Vandaag gebelt en de uitslag was negatief, er is geen soa gevonden.
Echter heb ik nog wel wat klachtjes. Ik heb steeds het gevoel alsof er iets uit mijn penis komt/lekt. Wanneer ik dan voel is er niks aan de hand. Ook komt er heel af en toe (tot nu toe 2 keer gebeurt in één week tijd) een miniem klein beetje groenachtige afscheiding uit de penis.

De urine die ik heb afgegeven was mijn eerste ochtendurine. Ik heb ervoor gewerkt waardoor de urine een paar uurtjes in mijn tas heeft gezeten voordat ik het afgaf in het ziekenhuis. Veranderd dit de samenstelling van de urine?

Ook heb ik ongeveer 4 weken geleden voor het laatst onbeschermde seks gehad.

Wat kan het dan in godsnaam wel zijn? Ik voel me verder prima. Alleen wat last van mijn keel, maar niet om te zeggen dat het pijnlijk is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
is er ook al getest op blaasontsteking?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga naar je huisarts en leg deze je klachten voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is urine en bloed afgenomen, dus ik neem aan dat ze dan ook wel gelijk kunnen testen op een blaasontsteking.
Ritsuka
8 jaar geleden
als het niet aangevinkt is op het analyseformulier onderzoeken ze het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan wel, maar er wordt niet meer onderzocht dan de arts op het formulier heeft ingevuld, terug naar de huisarts dus, als deze reden ziet tot meer testen, zal hij/zij deze laten uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar de uitslag, is die betrouwbaar? De afname van bloed en urine is genomen bij al enkele klachten. Dus de bacteriën zouden al aanwezig moeten zijn.
Is de soatest sowieso betrouwbaar? Want maak me echt zorgen omdat ik niet weet waar ik aan toe ben.
tinus1969
8 jaar geleden
@crea heeft helemaal gelijk. Gewoon teruggaan en meer laten testen. Vertel de huisarts bovendien exact en uitgebreid wat al je klachten zijn, en niet alleen dat je bang bent voor een SOA. Diot kan ook heel wat anders zijn en de arts moet maar bedenken wat.

Het beste antwoord

Klachten van groenige uitvloed kan natuurlijk duiden op een SOA. De urine is getest en je hebt bloed laten afnemen. Dit betekent dat er uitgebreid onderzoek ingezet is om zo'n beetje elke mogelijk SOA te onderzoeken. De testen zijn negatief; die testen zijn zo betrouwbaar dat je er echt wel van uit kan gaan dat je dan géén SOA hebt.
Natuurlijk komt er bij elke test (dus ook bij SOA-testen) wel eens een fout-negatieve meting voor (dit betekent dat de test zegt dat je geen SOA hebt terwijl je die in werkelijkheid wel hebt) maar bij de PCR voor chlamydia en gonorroe is dat zeldzaam. Het lijkt me meer iets om in je achterhoofd te houden; voor nu kan je er gewoon van uitgaan dat je inderdaad geen SOA hebt.

Je klachten van wat waterige uitvloed, soms wat groenige uitvloed, zijn klachten die passen bij een urethritis, oftewel een ontsteking aan de plasbuis. Vaak gaat het ook gepaard met een branderig gevoel bij het plassen, maar dat kan ook afwezig zijn. Zo'n urethritis kan door verschillende oorzaken komen.
SOA's en dan vooral chlamydia en gonorroe zijn belangrijke en bekende oorzaken. Deze zijn bij jou (vrijwel) uitgesloten. Bij een urethritis die niet wordt veroorzaak door chlamydia of gonorroe wordt wel gesproken van een niet-specifieke urethritis.

Een niet-specifieke urethritis wordt vaak veroorzaakt door andere bacteriën (vaak ureaplasma, mycoplasma, streptokokken, anaerobe bacteriën) of trichomonas vaginalis. In theorie kunnen ook schimmels als candida dit soort klachten geven. Geen van deze micro-organismen zijn seksueel overdraagbaar; er wordt bij een SOA-test dus niet op getest.
Een laatste veelvoorkomende oorzaak van niet-specifieke urethritis is het zogenaamde milking syndrome, waarbij de plasbuis door veel masturberen ontstoken raakt.

Gelukkig zijn bovenstaande allemaal goed te behandelen, maar ze behoeven wel ieder een specifieke behandeling. Je huisarts kan verder uitzoeken of er inderdaad sprake is van een niet-specifieke urethritis (die diagnose kan ik via GV immers nooit met zekerheid stellen!) en wat de veroorzaker is; dan kan die boosdoener daarna verholpen worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je super duidelijk antwoord. Het is inderdaad iets wat ik steeds in me achterhoofd heb omdat ik er continue mee bezig ben. Ik ga vaak naar de wc om te controleren op afscheiding maar deze blijft elke keer weg.
Wanneer de klachten aanhouden ga ik opnieuw naar de dokter.