Waarom moet je altijd je blaas helemaal leeg maken tijdens het plassen?

Als er iets achter blijft kan dit toch gewoon de volgende keer mee naar buiten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je dat niet doen dan? Als je toch bezig bent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, als je haast hebt ofzo...

Het beste antwoord

An sich wel, maar urine die achterblijft in de blaas kan de oorzaak zijn van ontstekingen, met name blaasontsteking.
Hoewel urine an sich steriel is, kunnen er tijdens het plassen toch bacteriën in de urinebuis komen.

Als er veel resturine in de blaas zit, kan dat zelfs uiteindelijk een oorzaak zijn van terugstuwing naar de nieren, en dat meot je al helemaal niet hebben.

Het niet goed kunne uitplassen (zeker als dat vaker gebeurt) is dus altijd een reden dat nader te laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mensen die hun blaas niet goed leegplassen, bijvoorbeeld mannen met een vergrote prostaat of vrouwen met een verzakking, hebben meer kans op een ontsteking. Bij hen blijft telkens een beetje urine in de blaas achter, waarin bacteriën zich kunnen vermenigvuldigen.

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is belangijk om helemaal je blaas leeg te plassen omdat je dan minder snel een blaasontsteking op kan lopen, dit door bacteriën die via de plasbuis naar binnen kunnen dringen.

Je kunt zelf een nierbek-onsteking op lopen wanneer je zelden of nooit goed uitplast. Urine spoelt dan terug naar de nieren en wanneer daar in een bacterie in aanwezig is, kan een nierbek-onsteking onstaan.

Ik heb zelf 2 keer een nierbek-onsteking gehad, dit door niet goed uitplassen, mede door vernauwde urine wegen. Maar het belangrijkste was, dat ik moest leren goed uit te plassen.