Dat betekent dat het product (oorspronkelijk) uit de Provence komt, een streek in Frankrijk, of dat de producent die indruk wil wekken.

De Provence is een gebied in het zuidoosten van Frankrijk. De Provence ligt tussen de Middellandse Zee, het Rhônedal en Italië. Grote steden in het gebied zijn Marseille, Nice, Toulon en Aix-en-Provence.

Een Provençaalse salade bevat waarschijnlijk Provençaalse kruiden en ontleent daaraan de naam. Zie voor informatie daarover https://nl.wikipedia.org/wiki/Provençaalse_kruiden.

Toegevoegd na 15 uur:
Op die website staat onder meer: "Het mengsel [van Provençaalse kruiden] is ook geschikt om een mediterraan tintje aan andere gerechten te geven, bijvoorbeeld gebakken aardappels of salades, door er wat Provençaalse kruiden overheen te strooien."

Overigens kan de naam ook worden gebruikt om een heel gewone salade een exotische (buitenlandse) uitstraling te geven om zo meer te verkopen. Of er dan iets Provençaals in terug te vinden is, is maar de vraag.
Antoni