Waarom laat de ene meer winden dan de ander? Dit is niet flauw bedoeld. En hoe kan je het voorkomen dat je veel winden moet laten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (8)

Goed op je eten letten dat is punt één.
Dus geen uien, pruimen, bruine bonen enz.
Wat heel belangrijk is, is heel goed kauwen zodat de spijsvertering in de mond al op gang kan komen.
Weinig praten tijdens het eten is heel belangrijk, zo komt er minder lucht bij je voedsel en in de darmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Loenie dat zal dan wel maar ik weet dat ik er knap last van kan hebben en ik vind het juist heel lekker en gezond.
Ik ben helemaal eens met het antwoord hierboven, maar je moet ook koolzuurhoudende dranken er bij zetten.
Elk lucht wat er in gaat moet er ook weer uit, is het niet met een boer dan later wel via een windje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er aan wat je tot je hebt genomen, voedsel en dranken. Maar het ligt ook zeker aan de verschillende darmflora's van mensen. Zo ook de verschillende geuren die mensen produceren met het laten van winden, ook al heb je precies hetzelfde gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat de een ander soort voedsel en drank inneemt als de ander. wat een persoon eet en drinkt heeft invloed op de gassen die zich in het lichaam vormen en die moeten er op een gegeven moment ook uit.

Je kunt het inhouden, maar dat is niet echt goed voor je darmen. Je kunt er op den duur krampen van krijgen.

Als je nodig moet op het werk of in het bijzijn van anderen, kun je het beste even weglopen of naar het toilet gaan. Je weet natuurlijk niet altijd of je een naar geurtje verspreidt ;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Conan: Door je eet en drinkpatroon te veranderen.
Bijvoorbeeld geen bonen meer eten, en geen dranken met bubbels meer drinken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees dit maar eens:

http://www.goeievraag.nl/vraag/stoppen-scheten.42389
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bacteriën zetten voor ons onverteerbaar voedsel om in verteerbaar en dit gaat gepaard met gasvorming. Mensen hebben zo'n 700 verschillende soorten bacteriën in hun darmen en die zijn niet bij iedereen hetzelfde, de ene mens kan dus anders reageren op b.v. bonen dan de andere. Dat neemt niet weg dat goede eetgewoonten hier een belangrijke rol in spelen; hoe minder je kauwt hoe harder je darmen moeten werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist! +1
Gasvorming heeft te maken met de onverteerbare stoffen in voedsel. Verschillen komen niet alleen door wat je eet, maar kunnen ook komen doordat de maag van de ene persoon stoffen beter verteert dan de maag van de ander; en dat kan ook van tijd tot tijd verschillen.

Er zijn voedselsoorten waar veel mensen last van hebben, zoals bonen, kool, ui, maar het verschilt per persoon, en er zijn ook dingen waar bijna niemand last van heeft en een paar mensen wel. Het is zinvol op te letten wat je eet op de dagen dat je er last van hebt, om een verband te ontdekken.

Als je het krijgt door bonen en andere peulvruchten, kan je gelukkig een paar dingen doen om het enorm te verminderen:
- Ze laten weken vóór het koken
- Het weekvocht afspoelen voor je ze kookt, en het kookvocht na het koken er afspoelen. Een groot deel van de onverteerbare eiwitten zitten in het week- en kookwater, dus als je zorgt dat je dat water niet op je bord krijgt, scheelt al veel.
- Bonenkruid erbij doen als je ze kookt. Dit zorgt dat nog meer van die onverteerbare eiwitten uit de peulvrucht gaan en in het water terecht komen. Asafoetida kan ook helpen als je geen bonenkruid hebt.
- Het schuim dat tijdens het koken ontstaat wegscheppen, hier zitten veel van die onverteerbare eiwitten in. (Als je daarmee per ongeluk ook het bonenkruid wegschept, kan je het schuim in een zeef gooien en wegspoelen, de bonenkruid blijft dan vaak in de zeef en kan je terug in de pan gooien.)
- Ze extra lang koken; of bij peulvruchten uit blik (die niet gekookt hoeven te worden) ze toch even 10 minuten koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder gezond mens laat winden dat is heel normaal omdat er zich gassen ophopen in de darmen.

Bij overmatig winden, die ook stinken, moet je op je voeding letten. Met name melk, witmeelproducten, suikers, koolzuur en vlees gaat zorgen voor stinkende winden.