Dit wordt veroorzaakt door microscopisch klein letsel aan de spier.
Het is een soort electrische ontlading in de zenuwcel van je spieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trillen en ritmische bewegingen hebben vrijwel altijd een neurologische aard.
Je zou kunnen zeggen dat er een onbalans is in de melding van de spier aan het centraal zenuwstelsel en de
poging van het zenuwstelsel de spier te ontspannen of een juiste spanning te geven.
Er onstaat dan een resonnantie in de terugkoppeling naar de spier en die krijgt een signaal om een toestand in te nemen, vervolgens meldt hij dat die toestand overschreden is , het centraal zenuwstelsel stuurt weer een correctiesignaal die dan weer niet het beoogde effect heeft enzovoort.

Eigenlijk werken spieren en zenuwstelsel dan niet goed samen.
Bij een tekort aan dopamine en andere neurotransmitters krijg je zeer karakteristieke trillingen, welke dan verder aandacht behoeft.

Ook kunnen spieren na overbelasting spontane samentrekkingen en zelfs kramp geven, wat een totale spiercontractie geeft die erg pijnlijk is.
Dit is via een warming up en cooling down met het sporten verregaand te voorkomen.

Spierkramp die vaak ontstaat kan soms met Calcium en vit D en B met succes aangepakt worden.
Dat er een vervelend probleem aan ten grondslag ligt kont vrij zelden voor, gelukkig.
Het gebruik van veel drank verstoort de vitamine B en MDMA verbruikt de dopamine wat tremoren geeft, die wat doen denken aan Parkinson maar het niet is.
Door het afzien van het gebruik van deze middelen is dit goed te voorkomen.

Spontane ritmische samentrekkingen die aanhouden rechtvaardigen een bezoek aan de arts.
Verder is spontane spiercontractie echter vooral lastig maar gaat met een goeden mix van beweging en ontspanning vaak vanzelf over.
Spieren warm houden is nuttig, vooral als ze overbelast zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dit ook gevraagt aan me arts vanwege dat me hamstrings te kort zijn die vertelde mij als m spieren begonnen te trillen of te bewegen dat ze overbelast waren en dat ze in prencipe rust nodig hebben op zulke momenten