Gil de la tourette?

Als je deze ziekte hebt en je scheld steeds
wat je dus MOET doen van "MR Tourette" en je bent toevallig iets aan het opschrijven moet je dan die scheldwoorden ook opschrijven of gaat het niet zover?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Iemand die buiten de aanvallen om geen scheldwoorden gebruikt zal dit tijdens een GTS aanval ook niet doen. Het is SBS6 weer helemaal gelukt deze ziekte in een verkeerd perspectief te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap het niet helemaal. Wat bedoel je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ook niet
ze hebben laten zien wat die mensen meemaken die een vorm hebben van gts
en ja ik heb ook wel af en toe moeten lachen met de opmerkingen van de patienten maar wij kijken er een uurtje naar maar zij hebben 24/7
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat SBS6 de ziekte helemaal niet in een verkeerd perspectief heeft geplaatst. De documentaire is gemaakt in Engeland, en liet vooral zien dat een jongere die de ziekte nu heeft, een leuker leven heeft door meer begrip. De man van in de 40 heeft in zijn jeugd in een isolement doorgebracht. Er werd duidelijk vermeldt dat ongeveer
10 % van de mensen met deze ziekte zo veel schelden; de overige 90 % heeft voornamelijk andere klachten. Misschien werd er iets te veel nadruk op het schelden gelegd, maar als je daar door heen keek vond ik het best aangrijpend om te zien dat die man bijna geen normaal leven kan leiden.

Andere antwoorden (4)

Tourette gaat verder dan alleen schelden.
Mensen met Tourette kunnen ook ongewild bewegingen maken; slaan, rare bekken trekken, in hun handen klappen of wat dan ook.
Wat zo iemand 'moet' doen verschilt per persoon.
Er is dus best kans dat er mensen met dit syndroom zijn die dingen opschrijven die ze eigenlijk niet willen opschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het syndroom van Gilles de la Tourette (GTS) is een verzameling verschijnselen die zich manifesteert als ongecontroleerde spierbewegingen en het maken van geluiden (tics). Het syndroom is vernoemd naar de Franse neuroloog Georges Gilles de la Tourette. Mensen die hieraan lijden, soms kortweg Touretters genoemd, hebben een onbedwingbare drang bepaalde bewegingen te maken of bepaalde geluiden of woorden te uiten. Uit schaamte proberen ze die vaak te verhullen. Knipperen met de ogen zal men bijvoorbeeld maskeren door in de ogen te wrijven en dan de ogen toe te knijpen.

De ene keer dus wel, en de andere keer niet, het ligt eraan in hoeverre je je tics onder controle heb, sommige schrijven het dan wel, en anderen schrijven gewoon door, en schreeuwen ondertussen hun scheldwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ook schelden is niet standaard,net zo min als tics.Maar het komt wel regelmatig voor...Ik moet wel zeggen dat de sbs ""documantaire"' niet echt nuttig is geweest met oog op Gil de la tourette maar documentaire ging meer over wat iemand met gd t kan doen dan er begrip voor te laten krijgen....ps het was voor deel ook weer (zoals vaker bij sbs) meer op sensatie gericht dan op mensen wat bij te brengen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat ze het ook opschrijven. Ik weet niet zo heel veel van de ziekte maar ik denk dat de tics in een reflex komen. Ik denk niet dat je een woord in een reflex kunt opschrijven. Een scheldwoord floept er denk ik zo uit maar je schrijft niet in een reflex iets op omdat dat te lang duurt denk ik.

Maar ik weet zelf ook niet zoveel op dit gebied.