Hoe ga je professioneel om met persoonlijk slecht nieuws van mensen die je zakelijk kent?

Een klant van mij (ik heb een administratie- en belastingadvieskantoor) was eind vorig jaar zwanger, maar door zwangerschapsvergiftinging is zij haar kindje verloren. Nu blijkt dat zij door die zwangerschapsvergiftiging zelf heel ziek is geworden en nog maar heel kort te leven heeft (de doktoren staan voor een raadsel, maar het blijkt dat ze door die zwangerschapsvergiftiging kanker heeft in haar eierstokken, haar longen en waarschijnlijk haar lever). Eerlijk gezegd is zij iemand die ik erg graag mag. Zij was een van de eerste klanten die ik zelf "binnenhaalde", was altijd heel vriendelijk en correct en werkte echt keihard om haar droom (een eigen winkel) te verwezelijken. Haar droom is nu keihard ineen gestort door alles wat haar is overkomen.
Natuurlijk ben ik nog steeds haar boekhouden/belastingadviseur, maar ik wil haar ook graag laten weten dat ik haar leed ook persoonlijk heel erg aantrek; mede omdat ik ook zelf een kindje heb verloren.
Hoe kan ik haar nu het beste tot steun zijn in de komende (heel erg moeilijke) tijd zonder mijn professionele band te verliezen? Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

laat je menselijke kant zien en zorg dat je haar als ze hulp nodig heeft klaar staat voor haar...maak het einde niet moeilijker dan het is..( lijkt me dat je dit niet doet anders had je deze vraag niet gesteld)
je bent alleen profesioneel als je haar ook in slechte tijden bijstaat!
help haar zoveel je kunt..misschien onbenulligheden voor jou maar misschien voor haar erg belangrijk..stel je open voor haar en eventueel voor haar familie.
met een bosje bloemen alleen steun je haar niet echt maar ga eens bij haar langs en praat eens met haar...vooral laat haar eens goed uitpraten en luister wat ze te vertellen heeft..misschien ontdek je in haar verhaal wel iets waar je misschien kan helpen en een zorg bij haar kan wegnemen.
sterkte!

Toegevoegd na 2 minuten:
je kunt haar ook je eigen verhaal vertellen door het verlies van je kindje...je kunt haar toch ook vertellen hoe erg jij hier van hebt geleden dat je haar begrijpt!
gedeelde smart geeft ook bevrijding ,rust en schept een band.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over je eigen leed beginnen zou ik niet te snel doen. Het is heel vervelend als jou iets ergs is overkomen als mensen meteen beginnen over iets vergelijkbaars wat henzelf is overkomen. Dat kan voelen alsof jouw leed gebagatelliseerd wordt. Luister vooral!

Andere antwoorden (4)

Naast een professionele band bouw je ook altijd een persoonlijke band op.

Het gaat om de Vent, niet om de Tent. Dat is altijd mijn motto.

Laat je menselijk kant zien door persoonlijk langs te gaan, bloemetje of iets mee, en even mens-tot-mens praten.

Heel veel sterkte voor jou en die mevrouw en alle andere betrokkenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een welgemeende en verdiende plus voor dit antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Ik vind dat je niet al te zeer bezorgd moet zijn om 'je professionele band' te verliezen. Je bent iemand tegengekomen wiens lot je je aantrekt, dat kun je laten blijken als je daar behoefte aan hebt.
14 jaar geleden
Ze heeft nog maar heel kort te leven zeg je..
Dan ook helemaal er voor gaan en je hart volgen!
Maakt niks meer uit als je de professionele band kwijt raakt in dit geval!
Steun haar waar je maar kan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft die mevrouw een partner?
Die kun je dan opbellen en zeggen hoe erg je het vind en dat je meeleeft en vragen of je iets voor hen kan doen.

En vragen of zij het op prijs zouden stellen dat je eens langs komt met een bloemetje ofzo.
Dan hoor je wel of zij dat wel of niet willen.

En maak je niet druk om die professionele band.
Misschien moet je nog wel vanalles voor hen regelen, maar dat komt wel.