Overdag moe en 's avonds leef ik op hoe komt dat?

Ik denk dus de hele dag.. "vanavond ga ik vroeg naar bed.. want ik ben zo moe." Maar tegen de klok van 22uur verdwijnt alle moehied en ben ik springlevend..

Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.8K
Snuffel
13 jaar geleden
Heb ik precies zo, daarom zitten we nu nog op GV waarschijnlijk. 's Avonds is het ook zo gezellig. Kaarsje aan, kopje thee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Romantisch, laptop op schoot..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies wat ik ook heb.
Je bent waarschijnlijk zo moe omdat je dan te kort slaapt ;)
Als je jezelf eraan went om op tijd te gaan slapen en vroeg op te staan, dan ben je misschien wel zo fris als een kalkoentje! (Of een meloentje, die zijn frisser.)
Een goed dagelijks ritme opbouwen, dat doet vast wonderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben ook een extreem nachtmens wis,mag ook overdag niet meer werken van de dokter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja... vollop mee eens.. jammer dat de theorie niet recht naast de praktijk ligt..
Maar een feit is dat ik al in bed lig en nu toch maar je advies ga opvolgen... eens kijken.. 8 uur slaap... dat wordt dus 9:03 voor ik me pas weer omdraai... de mazzz..el
zondag
13 jaar geleden
Hier nog zoeentje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm ik lig al....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat je al zou slapen, met je "mazzel", 20 minuten geleden! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm .. .. 3-1

Het beste antwoord

Je bent een avondmens dat is duidelijk.
Dat herken ik, want dat ben ik ook.

Nu ik niet meer werk kan ik mijn tijd verzetten: om 02.00 naar bed en om 10.00 uur op en dan heb ik 8 uur slaap gehad en ben niet moe overdag en kan vanalles doen.

Maar als je moet werken en je dus moet aanpassen aan de maatschappelijk aanvaardbare tijden zul je daar iets aan moeten doen.
Want ook avondmensen hebben voldoende slaap nodig.

Jan Modaal gaat om half twaalf naar bed, slaapt 10 minuten later in en staat om zeven uur weer op, blijkt uit onderzoek uitgevoerd aan de Universiteit Utrecht.
We slapen ongeveer een uur minder dan pakweg 10 - 20 jaar geleden en heel veel mensen klagen over moe zijn.
Dan bouw je een slaaptekort op en functioneer je niet meer optimaal. Als avondmensen de mogelijkheid zouden krijgen om rond elf uur op kantoor te komen, zou de productiviteit fors toenemen.
Maar helaas werkt dat niet zo, in de meeste gevallen.

Dus probeer de tijd dat je naar bed gaat langzamerhand en met discipline steeds iets te vervroegen, een half uur per - pak weg - week.
Je moet je biologische klok een beetje sturen.

In een keer vroeg naar bed, dat werkt niet, dan slaap je niet.
Maar er wel aan werken, en dat moet je zelf doen, misschien met hulp van huisgenoten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan ben je een nachtmens/ avond mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik ook daarom ben ik nu wakker :P
rond 4 uur stort ik helemaal in en wil ik het liefste naar bed, maar rond een uur of 11 ben ik weer klaarwakker. Als ik dan ga slapen blijf ik wakker in bed doordat ik maar blijf nadenken over van alles en nogwat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien ben je overdag niet actief genoeg om later moe genoeg te zijn om te slapen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook een mogelijkheid . Als ik heb gesport of hard heb moeten werken dan wordt ik eerder moe +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook dat ik pas rond 2.00 oid in slaap kan komen, terwijl ik om 7.00 op sta.. ik sport elke dag; 's ochtends half uurtje aerobics, dan naar kantoor op de fiets. Vervolgens op de fiets naar huis, hardlopen naar de sportschool, daar doe ik dan wat krachttraining en cardio en ongeveer 2 uur later hardloop ik weer naar huis. Dan kom ik thuis, eet ik wat en kak ik wat in. Dan neem ik wat vla oid en lees ik een boek, paar uur later weer zo fit als een hoentje.. Ben ook getest op ADHD, maar dat heb ik niet. Ik drink voor de rest ook geen cola of koffie, maar voornamelijk gefilterd kraanwater of gekookt water. Heb ook een tijdje van de dokter wat slaappillen gehad, dat werkte wel! Maar dan was ik de dag er op helemaal gaar en kon ik niet eens meer opstaan om naar werk te gaan.
Zou het kunnen dat je overdag te weinig eet en je avondmaaltijd de eerste echt goede maaltijd is?
Dan zou je overdag dus moe kunnen zijn omdat je lichaam gewoon niet genoeg gevoed wordt, en nadat je avondeten verwerkt is, heeft je lichaam opeens wel de benodigde energie en ben je 's avonds dus niet moe.
Het is maar een gok hoor, maar wie weet werkt het zo bij sommige mensen.
Hoewel het me logischer lijkt als je dan op 8 uur opeens energie krijgt, maar als je laat avondeet, zou 10 uur ook wel kunnen.