Is het correct dat een apotheek bij elk herhaalrecept van een zelfde medicijn 'uitlegkosten' berekent?

Voorheen was het gebruikelijk deze kosten te berekenen bij nieuwe medicatie vaak bij het totaalbedrag inbegrepen. Later werd dit apart gespecificeerd op het eigen risico overzicht. Bij mijn overzicht over 2015 staat het nu automatisch na elke uitgifte van steeds hetzelfde medicijn. Daarnaast heb ik uiteraard ook nooit meer uitleg over dit medicijn mogen ontvangen. Het is mij immers bekend.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als dit mag, zullen apotheken het ook zeker doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neem eens contact op met je zorgverzekering en leg hen deze vraag voor.
Ik kan me niet voorstellen dat zij hiermee akkoord gaan, de eerste keer prima, maar de volgende keren alleen op verzoek van de patiënt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik moet voor elk herhaal recept,van dezelfde medicijn,die ik chronish gebruik een eigen bijdrage betalen.

Het beste antwoord

Nee, dat is bij een 'gewoon' herhaalrecept niet correct. Wel als de toedieningsvorm of werkzame stof wijzigt. Of als je het geneesmiddel minstens 12 maanden geleden voor het laatst bij de apotheek hebt gehaald.

"Wanneer mag een apotheker het 'Eerste uitgifte tarief' in rekening brengen en wat moet hij daarvoor doen?

Een apotheker mag alleen voor receptgeneesmiddelen een extra bedrag in rekening brengen als je een geneesmiddel haalt:
•met een werkzame stof en toedieningsvorm die je niet eerder hebt gebruikt;
•met een werkzame stof en toedieningsvorm die je 12 maanden of langer geleden bij de apotheek hebt gehaald;
•waarvan de apotheker niet kan vaststellen of je het medicijn in de afgelopen 12 maanden hebt gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je het geneesmiddel eerder bij een andere apotheek hebt gehaald. De apotheker moet wel proberen te achterhalen of dit het geval is. "

"Dit betekent dus ook dat als de werkzame stof of de toedieningsvorm van je vertrouwde medicijn verandert, een 'eerste uitgifte tarief' gedeclareerd kan worden door de apotheker. Maar let op: vanaf 1 januari 2015 mogen er geen kosten in rekening gebracht worden wanneer alleen de sterkte van het geneesmiddel wijzigt.

Voor elk medicijn dat je voor het eerst of na meer dan 12 maanden meekrijgt, houdt de apotheker (of assistent) een gesprek met je. Tijdens dit gesprek legt deze het gebruik, de werking, de mogelijke bijwerkingen en de samenhang met andere geneesmiddelen uit. Daarnaast moet de apotheker (of assistent) ook controles uitvoeren en schriftelijke uitleg meegeven. "
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een lachertje. Niet het antwoord trouwens, dat lijkt me correct, maar dat de apotheker of de assistent een gesprek met je zou houden. Dat doen ze in de praktijk echt niet, maar komt wel op de rekening.
Computoon
8 jaar geleden
"Ze" hadden naar mijn mening nooit de regel in moeten voeren dat deze kosten apart in beeld kwamen. Dat heeft een hoop trammelant veroorzaakt waar niemand baat bij had. Dat "gesprek" kan in de praktijk ook neer komen op een mededeling van het soort "innemen 's morgens voor het eten met een glas water". "Gesprek" suggereert inderdaad wat meer. Bij de apotheek die ik ken, krijg je wel uitgebreide bijsluiters mee in begrijpelijke taal. Een stuk beter dan de bijsluiter van de medicijnfabriek: een vele malen opgevouwen briefje met verzekeringspolisletters die alleen met goede ogen bij helder licht te lezen zijn.
luciano
8 jaar geleden
Ik vermoed dat dit in Nederland het geval is. Bij ons in België wordt er niets extra bij het medicijn aangerekend, maar krijgen we wel een degelijke uitleg. Dit toch bij onze apotheker.
Vind het trouwens een ongelukkige wettelijke maatregel. Zo kan men bij aankoop van een electrisch toestel, wat uiteraard ook steeds een
uitled vergt, ook een extra bedrag aanrekenen.
Computoon
8 jaar geleden
Is inderdaad in Nederland.

Andere antwoorden (1)

Dat klopt, de apotheek mag deze kosten 1 x per half jaar berekenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan nergens vinden dat hier een limiet aan is gesteld, wil je daarom een bron plaatsen, waarin staat dat dit 1 keer per half jaar mag?