Waarom verandert mijn haarkleur?

Ik was in mijn eerste levensjaren roodharig. De laatste jaren wordt 't echter blonder en ik krijg plukken met bruin/donkerblond erin... Hoe kan dit? Eh, ik verf mijn haar niet en het is ook geen kleurspoeling;).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.9K

Het beste antwoord

Naarmate een mens ouder wordt, gaat zij (in dit geval)
zelf peroxide in het haarwortelzakje aanmaken.
Dat betekent, dat het haar de natuurlijke kleur in toenemende mate verliest.
Bij mensen met rood haar gaat het haar dan naar goudblond, blond naar uiteindelijk wit/zilverwit.
Uw haar zal dus steeds blonder worden.
Dit is dus een natuurlijk proces, het veranderen van de kleur hangt af van leeftijd, gezondheid en leefgewoonte.
Ook heeft de zon enige invloed.
Deze factoren zijn per persoon verschillend en niet exact op voorhand voorspelbaar in effect en omvang.
Geniet dus van uw nu blonde haar.
Kleurspoelingen geven weliswaar tijdelijk de eventueel oorspronkelijke kleur terug, het beitsen van het haar is echter een agressieve behandeling die de kwaliteit van uw haar op zich niet ten goede komt.
Kleurspoelingen zijn minder agressief maar houden ook minder lang en de kleur wast er ook uit.
Dit is bij permanente kleuring niet zou maar de uitgroei is wel zeer duidelijk zichtbaar en moet dan steeds behandeld worden.
Het is dus uw overweging of u kiest voor kleuring of het haar het natuurlijk verkleuringsproces laat volgen en door goede verzorging het haar in betere conditie houdt.
Gezond haar is ook vaak mooier haar, ondanks de andere kleur.
Vooral bij lang haar is permanente kleuring niet altijd aan te raden.
Een "zielig "bosje met originele kleur versus een mooie volle bos haar wat blond is en goed onderhouden is, is dan de overweging.
Ik als man zeg eerlijk dat ik natuurlijk, goed verzorgd ongekleurd haar vrijwel altijd mooier vind dan gekleurd haar.
Ook oudere vrouwen die hun haar niet verknoeid hebben met kleurstoffen en etsmiddelen kunnen een zeer charmante en zelfs betoverende verschijning zijn.
Het staat u natuurlijk volkomen vrij deze mening naast u neer te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb hetzelfde. Toen ik jong was had ik verschrikkelijk lichtblond haar en nu naarmate ik ouder ben geworden is het van bruine plukken naar donkerbruin, naar bijna zwart gegaan. Het kan verschillende oorzaken hebben zoals stress, de zon, ouderdom of bepaalde chemicaliën in je haar maar uiteindelijk is het ook gewoon een natuurlijk proces. Je haar verandert gewoon van kleur om de zoveel jaren. Bij de een erger dan bij de ander. De pigmenten in je haren veranderen om de zoveel tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had ook blond haar toen ik klein was maar nu 13 jaar later is het donker zwart :(