Kan ik mijn broer ook zoenen tijdens een begroeting?

Mijn broer en ik zijn beiden homoseksueel. Ik woon al jaren samen met mijn lieve vriend. Nu zit ik met een dilemma.

Als we mijn familie bezoeken of andersom, begroeten we de heren altijd met een hand en de dames met drie zoenen op de wangen. De vriend van mijn broer maakt dan iedere keer aanstalten om ook ons op de wangen te willen zoenen.

Nu verwacht mijn broer dat we dat ook bij hen doen.

Ik vind het nogal een beetje raar overkomen t.o.v. mijn overige familie en voel ik me er niet gemakkelijk bij om ook mijn homoseksuele broer op de wang te zoenen als begroeting.

Zijn hier bepaalde etiquette voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Ik heb zelf sterk de indruk dat er tegenwoordig vaker gezoend wordt bij begroetingen. Zoende ik eerst alleen familieleden en goede vriendinnen, nu is het normaal dat ik ook de vriend of man van een vriendin begroet met minimaal één zoen.

De wijze van begroeten is een gewoonte en die gewoonte kan verschillend zijn in de verschillende groepen waar je je in beweegt. Binnen een bepaalde vriendinnengroep geven we altijd één zoen. Bij een andere (gemengde) vriendengroep geven we elkaar een hand en twee of drie zoenen. Bij mijn familie van één kant geeft de meerderheid een hand en drie zoenen, maar een paar familieleden alleen een hand. Bij mijn familie van de andere kant omhelzen we elkaar meestal. In een vrijwilligersgezelschap geven we elkaar een hand maar wordt er bij bijzondere gelegenheden (afscheid, geboorte kind, soms verjaardagen) ook wel gezoend.

Per gezin kunnen er ook grote verschillen zijn, dat zie je bijvoorbeeld als je eens 's avonds op bezoek bent bij mensen met kinderen op het moment dat die kleintjes naar bed gaan. Bij sommige ouders komt het kind altijd naar beneden om de andere ouder (die het kind die avond niet naar bed brengt) nog een kus te geven. In andere gezinnen gaat pappa of mamma nog even naar boven en in sommige gezinnen zegt het kind alleen 'dag' of helemaal niets. Nog interessanter zijn de verschillende reacties op het bezoek: sommige ouders laten hun kind tegen alle aanwezigen 'welterusten' zeggen, anderen laten het kind een zoenrondje doen. Sommigen doen dat dan alleen als de visite familie is, anderen ook bij (goede) vrienden. Als kinderen wat ouder worden zie je ook hun verschillende reacties: de één knuffelt met alle tantes en ooms, de ander weigert zelfs pappa of mamma te kussen, óf wil dat alleen niet waar het bezoek bij is.

Oftewel: je maakt in elk geval deels - samen - je eigen etiquette. Er zullen weinig mensen zijn die het vreemd vinden als een homoseksuele man zijn eigen broer een kus op de wang geeft, en er zijn ook maar weinig mensen die het raar zouden vinden als je dat zou doen bij iemand die géén familie is. Kussen op de wang is een hele normale manier om iemand te begroeten waarmee je een wat intiemere verbintenis hebt dan met je collega's: familie en vrienden dus. Het heeft geen enkele seksuele lading. De andere kant is dat als jij je er niet prettig bij voelt, er ook geen enkele reden is waarom je het wél zou doen. Jullie keuze dus. Je bent met familie, maak je over etiquette vooral niet te druk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even om helemaal duidelijk te zijn, maar je schrijft dat je het raar over vindt komen t.o.v. je overige familie, en later schrijf je dat je je er niet prettig bij voelt. Is het dan dat je je er niet prettig bij voelt om een andere (homo)man met een kus te begroeten vanwege je familie, of vind je dat sowieso zélf niet prettig? Heb je nog meer broers en/of zussen? Hoe begroet je hen? Ik vind trouwens man/vrouw of homo/hetero hierin volstrekt irrelevant. Een kus op de wang voor al dan niet aangetrouwde familie (ongeacht of er daadwerkelijk een huwelijk gesloten is trouwens, partners van familieleden tellen voor mij als familie) of goede vrienden is een hele normale wijze van begroeten. Maar dat is het geven van een hand, een korte omhelzing, het geven van drie kussen in plaats van één of het geven van een man-hug óók. Het is dus maar net wat je gewend bent, of wat de ander gewend is en hoe zich jullie gewoonte uiteindelijk ontwikkeld. Als jij je niet prettig voelt bij een bepaalde ontwikkeling dan kun je dat natuurlijk altijd aangeven, maar voor 'de buitenwereld' hoef je die kus niet te laten. Echt niet. Ik vind het heel normaal als broers elkaar begroeten met een kus. En evengoed normaal als ze elkaar alleen een -hartelijke- hand geven. En voor de partner van je broer geldt hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord! +
Een begroetingskus onder mannen wordt steeds vanzelfsprekender. Momenteel is het heel gewoon onder jonge mannen/studenten om een 'Amerikaanse hug' te geven...ipv een klop op de schouder wordt tegenwoordig steeds meer een korte omhelzing met daarbij een korte kus gegeven onder vrienden. Eigenlijk hebben alleen mannen boven de 40 hier over het algemeen nog moeite mee, hier in de Randstad kijkt niemand er meer van op en wordt het als normaal gezien. Dit zal in de grote steden ook vaak zo zijn, vooral daar waar de universiteiten staan. Je ziet ook steeds meer vaders hun zoon kussen, iets dat vroeger zelden gedaan werd. Ook mannen gaan steeds meer gevoel en emoties tonen en niemand linkt het nog aan een homo, het is geaccepteerd en wordt volop in het openbaar gezien.

Persoonlijk vind ik dat je jouw eigen broer gewoon affectie mag tonen, homo of niet. Een kus heeft verder geen toegevoegde waarde bij een begroeting of als spontaan teken dat je hem waardeert en van jouw broer houdt....gewoon omdat het jouw broer is. Je hoeft je nergens voor te schamen of bang voor andermans mening te zijn. Het is heel normaal dat je een eigen broer kust en ook zijn vriend als je hem graag mag.
Toevallig ben je homo, maar als stoere hetero mannen er al geen moeite meer mee hebben...waar maak je je druk om?
Misschien kan je je niet voorstellen dat mensen zo denken, maar waar ik woon (in het westen van N.Holl) is het een heel normaal beeld.

Let wel, als je je er niet prettig bij voelt, niet forceren omwille van de onderlinge relatie. Zeg het dan wel tegen hem en blijf eerlijk "even goede vrienden, maar liever niet, ik voel me er niet prettig bij" of iets in die trend.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Jazeker : de Amerikaanse "hug" leuk dat dát overgevlogen is, vind het zoveel hartelijker en prettiger aanvoelen dan onze "verplichte" links/rechts/links zoenen!