Hoe komt het dat je moet overgeven als je iets achterin je keel stopt?

Ik heb het idee dat je soms maar een vezeltje achterin je keel hoeft aan te raken en je maag krimpt ineen alsof het daarbinnen oorlog is.

Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

De grote schuldige is 5-HT3, een signaalstof die het braakcentrum in je hersens stimuleert. Er zijn verschillende oorzaken voor de aanmaak van deze stof. Een daarvan is stimulatie van het bovenste deel van je zogeheten gastro-entrische systeem, bestande uit keel en slokdarm. Voldoende druk op het zachte vlees rond je huig wordt opgepikt door het centrale zenuwstelsel die de ontvangers van 5-HT3 in je hersens inschakelen. Wat volgt is een seintje naar de spieren rond maag en slokdarm om de laatste maaltijd retour te sturen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een nuttige reflexreactie.

Als je kouwt, slik je je eten gecontroleerd door. Het zal dan niet de achterkant (bovenkant) van je keel aanraken. Dan is alles in orde.

Als iets toch de achterkant van je keel aanraakt, ben je kennelijk bezig iets heel groots door te slikken. Dat is een potentieel gevaar, want zoiets groots hóór je niet door te slikken! Dat kan blijven steken, waardoor je kunt stikken.

Om het gevaar zo snel mogelijk te keren, begin je te kotsen.
Cryofiel
14 jaar geleden
het is een reflex van je lichaam die voorkomt dat je stikt als er daar wat vast komt te zitten.soms kan je er weinig tegen doen,maar als t nog lukt flink slikken,of een slokje water of juist er alles uit kuchen