Piep in oor word dat erger?

Ik hèb sinds het nieuwe jaar 2015 een piep in mijn oor door vuurwerk de piep is 2 op de schaal van 10 erg maar ik vraag me af word dat erger.met slapen hoor ik het in het begin best wel maar later trekt het zowat helemaal weg geen idee hoe dit kan.ik slaap gewoon heel goed dus dat is niet het probleem.maar word het erger of gaat het misschien weg.

Toegevoegd na 18 uur:
Kan ik door tinnitus doof worden als ik geen harde geluiden opzoek

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Gehoor geneest nooit
Je hebt nu een serieuze beschadiging aan je gehoor daarom heb je die piep.
Bij hard geluid zal je gehoor sneller achteruit gaan dan bij iemand anders.
Als je bij hoge volumes weg blijft zal het niet erger worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tinitus - want dat is het - is blijvende gehoorschade die NOOIT meer weg gaat. Wel kun je over de jaren wennen aan het geluid, waardoor je het vrijwel niet meer of niet meer altijd waarneemt. Ik heb inmiddels (door de ziekte van Meniére) al ruim tien jaar een voortdurende suis in mijn oor (zou zeggen 3 op een schaal van 10) die ik eigenlijk alleen nog maar waarneem als het stil is in mijn omgeving. Van het gehoorverlies heb ik meer last, al is het nog bij lange na niet genoeg voor een gehoorapparaat.

Wanneer je echter regelmatig jezelf blijft blootstellen aan hard geluid (in de ruimte of door een koptelefoon) kan het wel flink verergeren. Er kunnen meer tonen "wegvallen" en een suis, piep of rinkel in je oor "achterlaten" die je vanaf dan voortdurend vergezeld. Het is dus heel belangrijk voortaan verstandig met geluid om te gaan.

De behandelmogelijkheden zijn nog altijd minimaal, maar in overleg met de huisarts zijn er wellicht toch dingen die je kunt proberen. Succes is echter verre van gegarandeerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wiki
"Aanvankelijk werd aangenomen dat de oorzaak van tinnitus lag in het gehoororgaan zelf. Maar de oorzaak van tinnitus ligt echter waarschijnlijk in de hersenen. ...."
Volgens deze uitleg is er niet iets fysieks als beschadigde trilhaartjes dat het geluid veroorzaakt.
Maar ook volgens de "oude" uitleg maken beschadigde trilhaartjes het niet erger.
Bordensteker
8 jaar geleden
Gehoorschade en tinnitus zijn verschillende begrippen. Bij gehoorschade denk ik op de eerste plaats aan gehoorverlies, dus het veel minder goed kunnen horen van zwakke geluiden en het niet meer (goed) kunnen verstaan van mensen in een luidruchtige omgeving. Hier kun je met hardware zoals een gehoorapparaat nog wat aan doen. Tinnitus is een waarneming van een niet echt bestaand geluid. Het is een kwaal op zich, waarvan een overmatige blootstelling aan hard geluid een oorzaak kan zijn. En soms kan dit ‘fantoomgeluid’ resulteren in het overstemmen van wat er wel aan écht geluid is. Dan ben je zodoende toch doof geworden (maar veel slechter af dan een dove, denk ik).
Tinnitus is dus een ‘softwarematig’ ontstane verstoring. Er hoeft geen hardware voor verminkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van tinitus zelf wordt je niet doof . Wel zal met de leeftijd het gehoor slechter worden, maar dat geldt eigenlijk voor vrijwel iedereen.
En zoals bordensteker al uitstekend uitlegt, zit tinitus in je "hoofd" / zenuwen en niet in je oren zelf.
Ik ben door mijn meniere absoluut hardhorend geworden (maar niet erger in de loop der jaren) ; de tonen in het middengebied zijn weg, en de tinitus overstemt het geluid dat overblijft, waardoor stemgeluid vervormt en ik spraak niet meer goed kan verstaan met mijn linkeroor. Ik kan echter nog WEL een speld in een andere kamer op de vloer horen vallen.