Is het mogelijk dat je bijvoorbeeld een griepje of iets dergelijks op jezelf kunt afroepen?

Vorige week ben ik met een paar vrienden een week op vakantie geweest en op de laatste dag van de vakantie hadden we het over ziek zijn na de vakantie.
Ik zei toen meerder malen : "Ik ben nog nooit in mijn hele leven ziek geweest na de vakantie"
De dag dat ik thuis kwam had ik al last van buikkrampen, verder was er nog niet zoveel aan de hand.
De volgende volgende werd ik wakker met een gigantische buikkrampen en allemaal grote, jeukende, rode bulten op mijn onderbenen.
Nu lig ik de hele week al op bed van ellende en sta ik stijf van de anti-allergie tabletten.

Is het mogelijk dat ik al deze ellende op mijzelf heb afgeroepen, doordat ik zo vaak zei dat ik nog nooit ziek ben geweest na de vakantie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Neen, griep is niet psychisch, het is een virus dat je lijf in de war brengt. Zo kan je ook niet een ander de griep bezorgen door heel vaak te zeggen (Piet) moet de griep krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat mogelijk zou zijn dan zou ik roepen: "Ik heb nog nooit in mijn leven na de vakantie de jackpot uit de staatsloterij gewonnen".

Met andere woorden: nee, het is gewoon toeval
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ligt er aan, als je denkt dat je iets over jezelf kan afroepen moet je geloven in in hogere macht die dat controleert. aangezien nooit is bewezen dat God wel of niet bestaat. is het niet uit te sluiten dat er een God is.

een volgende vraag is of een hogere macht zich op deze manier zou manifesteren. de meeste gelovigen zullen dit niet beamen.

de kans word dus steeds kleiner dat je het over jezelf hebt afgeroepen.

een arts zal je zeggen dat het niet mogenlij is dat je een ziekte over jezelf afroept. ik denk zelf dat dat ook niet mogenlijk is.

maar het feit dat je het vraagt impliceert dat je in een controlerende macht gelooft vandaar bovenstaande antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"aangezien nooit is bewezen dat God wel of niet bestaat. is het niet uit te sluiten dat er een God is." Dit is een drogreden, want dat geldt voor zoveel zaken. Je kunt in deze zin het woordje God vervangen door talloze zaken, probeer het maar eens: "aangezien nooit is bewezen dat er geen elfjes wonen in mijn achtertuintje. is het niet uit te sluiten dat er wel elfjes wonen in mijn achtertuin." "aangezien nooit is bewezen dat onze regering wel of niet is vervangen door buitenaardse wezens. is het niet uit te sluiten dat onze regering vervangen is door buitenaardse wezens." "aangezien nooit is bewezen dat Elvis wel of niet dood is. is het niet uit te sluiten Elvis leeft." natuurlijk is het bestaan van een god niet te bewijzen of te definitief te ontkrachten, maar dat betekent natuurlijk niet dat de kans 50/50 is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
50/50 uiteraard niet, ik denk dat er zowiezo geen berekening op los kan laten. elfjes vind ik nog wat anders dan een God waar ruim een miljard mensen in geloven. vooral omdat elfjes geen gediend hoeven te worden of als schepper worden gezien. het gaat dus om het idee dat er een macht is die de aarde geschapen heeft waar wel of niet in gelooft word. wat terdege een andere inhoud heeft voor veel mensen vergeleken met bijv elfjes.
Nou, het ligt er inderdaad aan of je het gelooft..ik heb ook weleens meegemaakt. Dat er bijna alle collega's van mij ziek waren en dat ze erover gingen praten en ik werd er zelf ook een beetje twijfelachtig.van straks word ik ook ziek. En de volgende dag werd ik zelf ook niet lekker. Ik denk dat als je bang word om het te worden,dat het dan ook gebeuren.