Wordt bij lichttherapie bij winterdepressie ook gebruik gemaakt van UV-stralen?

Je ziet bij voornamelijk dermatologische problematiek dat er UV stralen bij lichttherapie wordt toegepast, maar worden zulke stralen ook toegepast bij lichttherapie bij winterdepressie of is gewoon een grote intensiteit van blauw of gewoon licht voldoende? Maw wat gebruiken de lampen die aangeboden worden en wat is de uitwerking?

Of zijn UV stralen eigenlijk eerder schadelijk waardoor ze niet worden gegeven bij lichttherapie, of misschien juist wel juist nodig voor de aanmaak van bijv. hormonen?

8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Het is een lichtbron zonder zonder UV.
Het licht is veel feller dan normaal kunstlicht, maar niet zo fel als op een zomerse dag buiten. Het licht komt binnen via de ogen.
De hersenen gebruiken dit signaal waarschijnlijk om het dag- en nachtritme beter te regelen. In de lichte seizoenen heeft het buitenlicht dit effect. In de donkere seizoenen kan een gebrek aan daglicht leiden tot depressieve klachten bij mensen die hier gevoelig voor zijn.

Het beste antwoord

Lichttherapie is een psychische behandeling. UV straling is schadelijk voor de huid maar heeft geen invloed op ons psychisch functioneren. Twee redenen waarom UV straling niet bij lichttherapie wordt gebruikt. Men gebruikt wit licht, geen blauw.