Ik weet niet waarom jij gips het gehad.
Maar in het algemeen krijgt iemand gips om de boel te fixeren. Vaak bij gebroken botten, zodat deze de tijd krijgen om weer netjes te helen.
Na de gipsperiode is alleen het fixatie gedeelte voorbij. Daadwerkelijk volledig genezen duurt langer. Afhankelijk van de plaats en oorzaak.
Vaak word fysiotherapie of oefeningen geadviseerd door de behandelend arts. Bewegingen moet je uitvoeren op geleide van pijn. Dus niet direct, ik ben beter, mijn gips is eraf, ik kan alles weer. Niet alleen het bot was gefixeerd, maar ook de rest van het weefsel onder het gips.
Dus rustig aan opbouwen. En neem nog even contact op met je behandelend arts of je eigen huisarts. Zodat je kan vragen naar de juiste oefeningen voor jou specifiek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Met name heb je door het gips een aantal spieren niet of nauwelijks gebruikt. Die zijn daardoor verzwakt, net zoals de spieren van astronauten.
Je spieren weer "gewoon" gebruiken om de kracht terug te krijgen, maar wel met mate op geleide van de pijn.
Plus, dus.