Hoe noem je benauwdheid als je vast zit?

Ik heb last van een vervelend probleem.
Klinkt misschien raar maar wanneer ik bijvoorbeeld in een attractie(achtbaan) zit dan krijg ik het doodsbenauwd dat ik vast zit en denk ik dat wanneer de achtbaan bijv vastloopt ik niet kan opstaan etc.

Wil hier graag de naam van weten en of er misschien iets aan valt te doen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Claustrofobie
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je het alleen in een achtbaan hebt dan kun je je afvragen of therapie zin heeft.
Antoni
8 jaar geleden
Het lijkt op cleithrophobia. Ik vind hiervoor geen Nederlandse term: ik weet niet of "cleithrofobie" juist is. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Cleithrophobia.
Antoni
8 jaar geleden
Het lijkt op vier verschillende angsten, die allevier niet precies kloppen: Merinthofobie – angst om vastgebonden te zijn.
Cleithrofobie / cleisiofobie – angst om opgesloten te zitten in een gesloten ruimte.
Clithrofobie / cleithrofobie – angst om ingesloten te zijn.
Claustrofobie – angst voor kleine of gesloten ruimtes. Zie: http://www.therapiehulp.nl/klacht/angst/fobie/fobie-lijst.

Antwoorden (2)

Dit heet claustrofobie.
Claustrofobie[1] of engtevrees[1] is een specifieke fobie voor kleine of afgesloten ruimten.[2][1] De naam is afkomstig van het Latijnse claudere, sluiten[3] of claustrum,[1] slot[3] en het Griekse φόβος phóbos,[1] angst/vrees.[4]

Mensen die aan claustrofobie lijden, ontwikkelen angstsymptomen als ze zich in ruimten bevinden die moeilijk snel te verlaten zijn, zoals liften,[1] vliegtuigen en treinen of ruimten die zij als te klein, te benauwd ervaren. In ernstige gevallen kunnen paniekaanvallen optreden en probeert men aan de situatie te ontsnappen, zelfs als dit ernstig gevaar oplevert. Anderzijds is het mogelijk dat men door de angst 'bevriest'.

Net als bij mensen met agorafobie kan angst ontstaan in ruimten waarin zich veel mensen bevinden. De oorzaak is echter anders: de angst bij claustrofobie ontstaat doordat men bang is niet uit de groep of de ruimte te kunnen geraken en zich opgesloten voelt, terwijl bij agorafobie het accent meer ligt op het onvertrouwde of onbekende van de omgeving.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is geen specifiek woord voor een fobie / angst voor achtbanen, of ik heb in elk geval niks kunnen vinden. Wel zijn HEEL veel mensen bang voor achtbanen, maar dat is dan vaak te wijten aan meerdere andere fobieën of angsten die niet per se een fobie hoeven te zijn.

Angst voor achtbanen is een samenspel - of kan het zijn - van hoogtevrees, emetofobie (angst voor braken / misselijkheid) , angst voor de snelheid , claustrofobie (het opgesloten zijn), angst voor de snelheid, gebrek aan controle, angst om vastgebonden te zitten, het gevoel de situatie niet onder beheersing hebben, en alle andere mogelijke angsten die zich specifiek in die situatie voor kan doen. En dat zijn voor een groot deel reële angsten - in tegenstelling tot sommige fobieën. Allemaal omstandigheden waarin het lichaam flink wat adrenaline zal aanmaken teneinde te kunnen vechten of vluchten - wat in een achtbaan beide weinig zin heeft. De een geniet van dat gevoel (daarom zijn er achtbanen, en allerlei gevaarlijke sporten), de ander vind het verschrikkelijk.

Vermoedelijk is het bij jou een opeenstapeling van dergelijke "normale" angsten, (dus niet per se fobieën / ziekelijke angsten) zonder dat er sprake is van één echte fobie. In dat geval namelijk zou je niet eens overwégen in een achtbaan te stappen.

Aangezien de keren in het dagelijks leven dat je verplicht bent in een achtbaan te stappen en echt geen andere keus hebt gemiddeld zo ongeveer nul is, kun je eigenlijk niet spreken van een echte fobie/angststoornis ; dat is namelijk een angst voor iets alledaags, dat je verhindert een normaal leven te leiden. Angst voor auto's, voor het verkeer, voor winkels, voor open ruimtes, voor veelvoorkomende insecten ed zijn daarmee veel ingrijpender. Achtbanen berijden is iets dat je geheel probleemloos volledig kunt laten, zonder dat het ook maar enige impact op je leven zal hebben.

Maar zoals met vrijwel alle angsten, kun je ook je angst voor achtbanen leren overwinnen als dat echt belangrijk voor je is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Kijk hier eens
http://www.angstlijst.nl/angsten