welke onderzoeken doet een mdl arts/internist?

Ik moet binnenkort naar een internist en maag lever darm arts voor maag en darm problemen, doet zo iemand veel vervelende onderzoeken??

P.S ik ben wel wat gewend dus bloedproef enzo is geen probleem.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is geheel afhankelijk van je klachten.
En echt vervelende onderzoeken zul je een vervolgafspraak voor krijgen. De eerste afspraak is meestal alleen een gesprek wat er voor klachten zijn en wat er mogelijk aan gedaan zou kunnen worden. Of welke onderzoeken er nodig zijn om tot een diagnose te komen.
tinus1969
8 jaar geleden
Dat hangt ook van je klachten af. Waarom ga je naar de MLD arts?

Het beste antwoord

Het hangt natuurlijk helemaal af van je klachten, maar een colo- of gastroscopie (het met een slang met camera kijken in respectievelijk de dikke darm - via de anus - en de maag en een deel van de dunne darm - via de mond -) zijn nu niet echt prettige onderzoeken. Het zijn wel onderzoeken waarbij je eventueel een roesje kunt krijgen. Maar wij kunnen natuurlijk niet weten welke klachten je hebt en welke onderzoeken de arts dan zal aanvragen. In z'n algemeenheid kun je verder stellen dat de functieonderzoeken van met name de darm niet heel prettig zijn. Ook weer geen ramp, trouwens. Poepen onder doorlichting (defecogram), drukmeting (manometrie) van de endeldarm e.d. zijn toch wat genanter dan bijvoorbeeld een maagontledigingsonderzoek.

Maar zonder te weten om wat voor klachten het gaat, is er echt niets over te zeggen. Ga gewoon naar het spreekuur, vertel je klachten aan de arts, dan zal die je vanzelf uitleggen of en welke onderzoeken er gedaan moeten worden om je klachten goed in kaart te brengen. Als je bang bent voor vervelende onderzoeken (al meld je niet of dat de reden is van je vraag), bespreek dit dan ook gewoon. Waarschijnlijk valt het allemaal reuze mee, en mochten er toch onderzoeken voorgesteld worden waar je bang voor bent of waar je erg tegenop ziet, dan zijn er hel vaak wel manieren om ervoor te zorgen dat je minder bang bent vantevoren. Soms zijn er zelfs alternatieve onderzoeken mogelijk. Zolang je het maar aangeeft allemaal, anders kan een arts er natuurlijk niets mee.