Waarom zie je soms bliksemschichten in je ogen wanneer je in het donker hoest of je neus snuit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

Je ogen kunnen alleen licht waarnemen, zo zijn je gezichtszenuwen nu eenmaal 'afgesteld'. Wanneer je niest of hoest, gaat er een drukgolf door je hoofd -- ook door je hersenen. Ook je gezichtszenuwen ondergaan die drukgolf. Ze worden dus geprikkeld en ze vertalen dat als licht (want dat zijn ze gewend). Dus 'zie je licht'. Omdat het eigenlijk ongeschikte prikkels zijn, zul je nooit voorwerpen of iets dergelijks zien, maar een onbestemde flits. Ook als je door andere oorzaken een drukgolf in je hoofd krijgt (stoten, klap ertegen bij boksen, plotseling hard hoesten) zul je sterretjes zien.
Die sterretjes zijn er vooral veel, als je ogen daarvoor weinig geprikkeld waren, dus als je in het donker met je hoofd tegen iets aanloopt zul je erg veel sterretjes zien.

Zie de bronnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw antwoord