Hoe motiveer ik mijn moeder om te stoppen met roken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K
Snuffel
14 jaar geleden
Goede vraag, zou ik ook wel eens willen weten. Dank je voor het stellen van de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rookt ze ook in huis? Zo ja dan kunnen jullie overwegen om niet in huis te roken, dan wordt het al een stuk minder, als ze voor elke sigaret naar buiten moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus voor je vraag
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hay,
Ik heb zelf ook een mama die rookt en ik heb alles al geprobeert om haar te laten stoppen.
Ik gooide telkens haar pakje sigaren uit het balkon. Maar die haalde ze dan NOG rond middernacht terug!
Ik heb geen tip om je te geven, sorry!

Het beste antwoord

Bijna onmogelijk. Tenzij je akkoord maakt met haar dokter die haar op de meeste expliciet manier duidelijk maakt dat je va roken sterft en kanker kunt krijgen en je smaakpappillen aantast. Een alternatieve methode is : moeder stopt en met het uitgespaarde bedrag aan sigarettenverbruik van een jaar mag zij een iets kiezen wat het ook zij en je verdubbelt het bedrag.(éénmalige reis naar een exotisch land)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (34)

Zeg dat je er zat van bent, (werkt waarschijnlijk niet)
en maak anders een afspraak.
elke week 1 sigaret minder, en als ze na 2 maanden gestopt is met roken, dan ga je een keer met haar naar de bios, of naar een pizzaria. Wel goed bijhouden of ze écht niet vaker rookt !!

succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel mooi antwoord,zeker voor een 14 jarige klasse plus van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een mama in de dop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel mijn moeders gezondheid wel boven een paar knaken!
geef haar het boekje stoppen met roken van allen carr

het is ondubbelzinnig bewezen dat 90% stopt na het lezen van het boekje

Wel als er de wil is om te stoppen

kost 5 euro

kijk goed op de rommelmarkt vrijdag in je plaats

succ6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er de wil is om te stoppen, stopt 90 zoniet 100 % ook wel zonder dat rare boekje hoor. Een verstokte roker zonder enige intentie om te stoppen, gaat ook vandat boekje echt geen peuk minder roken, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat beweer ik ook niet,hoe kom je daar bij dat een raar boek is? het is na de bijbel het meest gelezen boek,ik heb het met genot gelezen het boekje heeft alleen nut als je zelf wil,en geef je zoveel steun
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het met stijgende verbazing gelezen, eerlijk gezegd, en er staan nogal wat buitengewoon discutabele stellingen in (tenzij er de afgelopen tien jaar een herziene herdruk van is gemaakt). Het vervolg - over afvallen - is zo mogelijk nog minder onderlegd en raakt helemaal kant noch wal. Maar goed, ik begrijp de populariteit van wel meer boeken niet......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar heb je gelijk in Marleen dat boekje over afvallen is zo vreemd daar kwam bij mij ook soms de rook uit mijn oren! maar bij roken klopte alles wel,de opmerking die hij zei,een roker is hetzelfde als iemand die van een flat van 30 etages afspringt en bij de 20e zegt Tot nu toe gaat alles goed,heeft mij doen stoppen op mijn 42e,mischien te laat hoor ,ik denk dat ik te lang en teveel heb gerookt Marleen,hij zelf kreeg longkanker door het roken terwijl hij er al 20 jaar vanaf was
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach beste Loeni dat schrijf ik toch ook op wel als er de wil is om te stoppen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marleen, twee boekjes waar jij dus duidelijk geen baat bij hebt, gezien je reacties!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat boek heb ik ook thuis liggen, al best lang, nog niet echt de wil gevonden om te gaan lezen. Maar goed misschien wordt het tijd! ;-) 68% stopt na 7 dagen met deze methode: http://tinyurl.com/PowerStopRook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jack, hij kreeg 20 jaar later longkanker van het roken??? Dat is nu precies wat er mis is met de antirookmaffia. Dit kun je toch geen causaal verband meer noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hey Lodewijk ja inderdaad hij stopte op zijn 50e en kreeg longkanker op zijn 73e maar alle doktoren waren het er over eens dat als hij niet gestopt was hij de 55 niet zou halen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het met je eens Jack380. Allen Carr wist door het rookgordijn te dringen dat rokers om zich zelf heen blazen.
Ik vind rokers hele lieve mensen ( mijn vriendin is een roker ) maar ze kunnen niet zelfstandig inzien welke denkfout ze maken door het roken "lekker " te vinden. Allan Carr was de eerste die dit door had. En motiveert met zijn rustige zinnen naar het moment dat het kwartje ( eindelijk) valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt exact gold enten,ik heb heel wat weddenschappen gewonnen met dit boekje dat je stopt,maar het domste is nog beginnen met roken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spijt me wel, maar van het ene Alan Carr-boek de kolder en de leugens doorzien en het ander als de Ultieme Waarheid beschouwen.....dat zegt toch minimaal iets over je vermogen onzin te herkennen of in elk geval de WENS iets heel graag te willen geloven ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Marleen voor je kritisch onderscheidingsvermogen. Ik luister altijd nauwkeurig naar jouw uiteenzettingen. Miss kunnen we daar wat van leren.
WILLEN geloven , dat is inderdaad iets dat ik sterk ervaar in mijn leven :)
Echter mij heeft dat wel van mijn "verslaving " afgeholpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha ik denk dat Jack380 wel iets begrijpt van waar ik mee te maken heb gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap je perfect Marleen,maar het komt door mij je moet eten en drinken daar ontkom je niet aan maar roken niet zo ga je een boek anders lezen en natuurlijk staan er ook dingen in die hij erger maak dat het is hetzelfde als in drama films maar ik neem het boek in zijn geheel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb die boekjes toevallig alle twee, maar ben zelfstandig gestopt met roken..en wat betreft het afvallen..ook zelf 7 kilo eraf.
Waar een wil is, is ook een weg, ik heb er voor gekozen om niet naar rook te stinken en geen overtollige kilo's mee te zeulen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
okee Loes maar welk boek vond je beter?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is ook heel gezond angel fruit apart eten,elke deskundige zegt dat ,maar niemand geloof het,dan eten ze die kostelijke vitamines maar direct na het warm eten,montinac en atkins zeiden terecht dan is het gewoon gif
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus barca man. Dat boekje over roken heeft mn broer doen stoppen!!
Niet.
Stoppen met roken moet uit iemand zelf komen en iemands eigen beslissing zijn. Daarover gaan nuilen en zeuren maakt het alleen maar erger, ze zal er vermoedelijk eerder meer van gaan roken dan minder.
Als je ergens niks van wilt horen is het wel dat je ergens mee MOET stoppen, en zéker niet van je kinderen.

De enige die nog een serieuze poging zou kúnnen wagen is de huisarts, maar voor de rest er niemand ´gerechtigd´ om op welke wijze dan ook een ander te vertellen wat die MOET doen. Althans, een andere volwassene.
Het moet echt haar eigen beslissing zijn, en als ze daar hulp bij wil, zal ze het je wel laten weten. Wil ze beslist niet, dan zul je je daar bij neer moeten leggen.

Je kunt haar wellicht verbieden in jouw huis te roken, maar dan moet je niet raar opkijken als ze beduidend minder vaak op visite komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet het inderdaad uit jezelf doen, maar iemand anders kan je wel helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat beweer ik ook niet,hoe kom je daar bij dat een raar boek is? het is na de bijbel het meest gelezen boek,ik heb het met genot gelezen het boekje heeft alleen nut als je zelf wil,en geef je zoveel steun
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maat iemand ´motiveren´ die helemaal niet wil stoppen met roken ? Spijt me vreselijk, maar ' motivatie' is dan niet echt de juiste term, en zal naar alle waarschijnlijkheid zeker niet als zodanig worden opgevat.
Ivana
14 jaar geleden
De vraagsteller is 14 jaar en heeft alle recht om dat van een MOEDER te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik BEN een moeder en ik HEB een moeder, en nog steeds is 'motiveren' een slecht gekozen term.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar heb je gelijk in Marleen dat boekje over afvallen is zo vreemd daar kwam bij mij ook soms de rook uit mijn oren! maar bij roken klopte alles wel,de opmerking die hij zei,een roker is hetzelfde als iemand die van een flat van 30 etages afspringt en bij de 20e zegt Tot nu toe gaat alles goed,heeft mij doen stoppen op mijn 42e,mischien te laat hoor ,ik denk dat ik te lang en teveel heb gerookt Marleen,hij zelf kreeg longkanker door het roken terwijl hij er al 20 jaar vanaf was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met je antwoord +1, alleen niet meer met je taalgebruik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tom is 14 jaar en woont naar alle waarschijnlijkheid bij zijn moeder in huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker beeld heb jij van je moeder zeg !
Voor ik me ZO zou laten hersenspoelen doe de ARM....
Wéét je moeder ook dat je zo over haar praat ? Of was het feit dat ze rookte genoeg om ook maar niet meer van háár te houden ?
Waar sommige mensen zich toe laten verlagen zeg.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat spijt me, maar dat kon ik uit je antwoord niet opmaken. Ik viel - uiteraard- over de zin '...dat mijn moeder niet genoeg van haar kinderen hield...'.
Mijn moeder leeft nog, maar ik zou haar nooit kunnen verwijten dat ze niet genoeg van ons hield ondanks dat ze rookte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zie je maar weer...oordelen zonder goed te lezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn ouders rookten een slof per week, ons huis stond altijd blauw van de rook. toen ik 19 was en op mezelf ging wonen, was ik ineens van mijn chronische bronchitis af. Ik had als kind ook totaal geen conditie. mijn ouders zijn nu een paar jaar gestopt met roken, maar mijn moeder heeft wel longemfyseem.
ik neem haar wel kwalijk dat ze altijd rookte bij mijn zus en mij toen wij klein waren, en ook bij mijn kinderen toen die klein waren(1991), maar niet bij de kinderen van mijn zus(2001).
Terwijl ik haar er in 1991 al op gewezen had hoe slecht het was. Ik ben wel erg trots op mijn moeder dat ze gestopt is, en nu hard werkt om de conditie die ze nu nog heeft te behouden ondanks de weinige capaciteit van haar longen
Dat is iets wat je moeder zelf moet willen .
Zo iets kan je iemand niet verplichten of oplegen .
Het is u moeder,s keuze om te stopen of niet ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan je moeder motiveren door de boel om te draaien.
Vraag haar wat zij zou doen als jij bijvoorbeeld een stickie zou roken, of alsmaar te laat naar bed zou gaan, zodat je ongezond werd en te lam was voor je huiswerk.
Zeg haar dan, dat je dat wilt weten, omdat je het dan op haar wilt uitproberen.
Zeg haar dat ze van jou geen goede levenshouding hoeft te verwachten als ze zelf niet eens in staat is een heel slechte gewoonte af te zweren. Dat je als moeder niet met woorden, maar met daden een voorbeeld moet zijn.
Zeg haar tenslotte, dat je van haar houdt.

Ik weet zeker dat ze zichzelf dan eens goed bij de haren grijpt en een begin maakt met een nieuw schoon leven. Ze zal je dankbaar zijn.

Ik ben ook moeder, ik ben ook gestopt, omdat ik niet van de kinderen iets kon eisen dat ik zelf niet op kon brengen. Ik ben er nog iedere dag gelukkig om.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit riekt naar aanzetten tot chantage....opstoken tot 'afdwingen' van een jonge tiener ten aanzien van een volwassene
Ik heb geen kinderen, maar ik zou dit gemanipuleer dus niet pikken : ik wil, dat mensen elkaar in hun waarde laten en eigen keuzes maken waar ze achter staan. Ik 'min' je er niet voor, maar ik vind dit een waardeloos, niet goed doordacht antwoord om aan een 14-jarige te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouders voeden kinderen op en niet andersom, dat zou mijn antwoord zijn als mijn zoon met een dergelijk verhaal aan kwam zetten.
Mijn kinderen hoeven niet al mijn gewoontes over te nemen, ik drink bv nooit alcohol, maar verbied mijn kinderen daarom niet om af en toe een pilsje te drinken. Dat is altijd mijn argument als het over roken gaat. Ik rook nl wél. Maar ook daarvan hoeven ze mijn gewoonte niet over te nemen.......:) Zo heeft iedereen gewoontes, goede of slechte die je kinderen wel of niet overnemen.
De vragensteller kan moeder vragen om te stoppen, haar uitleggen dat hij het jammer vind dat ze rookt, maar meer niet.
Moeder is een volwassen vrouw die haar eigen keuze's maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ivana
14 jaar geleden
Nelly3: wat is opvoeden anders dan het goede voorbeeld geven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het goede voorbeeld geven is een deel van de opvoeding. Ik realiseer me heel goed dat ik met roken geen goed voorbeeld geef, maar ik vertel mijn kinderen, dat ik niet volmaakt ben en dat zij dat ook niet hoeven zijn.
Iedereen heeft zijn min punten, de mijne is roken. Niemand is perfect, ook jij zal voorbeelden geven aan je kinderen die minder goed of slecht zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Nelly Je weet dat sigaretten DODELIJK zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Dirk nou vertel je me iets heel nieuws,...................... natuurlijk weet ik dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké ik wist niet dat er mensen waren die er geen problemen mee hebben als een dierbare zich dood rookt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een rare reactie.
Ik ga hier niet verder op in.
Dat zal moeilijk zijn.

Maar wat je wel kunt doen is aantonen hoe slecht het roken van haar voor anderen - haar kinderen - is.
De gevaren van meeroken kun je voldoende op internet vinden.

Als ze tenminst binnenshuis rookt waar jij bij bent.
Maar als ze al voor iedere sigaret naar buiten gaat,
tja dat helpt zelfs dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet,ik kon pas stoppen met roken na een zware longontsteking ,had het zo benauwd.heb nooit meer gerookt.ze moet het zelf inzien helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn of haar doen of laten.
Wat inhoud dat je iemand dus ook je moeder niet kunt dwingen om te stoppen met roken.

Dat het slecht is weten we allemaal maar meeroken is ook slecht.

Dat vet eten slecht is weten we allemaal maar hoeveel procent van de nederlandse bevolking zit boven de 25 BMI ? Dat is heel veel en het neemt met sprongen toe omdat er veel junkfood gegeten wordt. Ook dit eist zijn tol van het lichaam en zal in het minst erge geval alleen nieuwe knieen kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
68% stopt na 7 dagen met deze methode:
http://tinyurl.com/PowerStopRook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan niet, dat moet uit haarzelf komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat je zou kunnen doen is op haar gevoel werken. Zeg haar dat ze toch moet weten dat het slecht is voor haar, en dat jij zoveel van haar houdt dat je haar zolang mogelijk bij je wilt hebben. Zeg dat je niet zonder haar kan, en wil.
Het doel zou moeten zijn, haar aan het denken zetten. De beslissing en de motivatie zijn alleen van haar.
Als ze dan zou besluiten te stoppen, steun haar daar dan voor 100% in. Wees lief en maak het haar hier en daar wat makkelijker op de lastige momenten.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door te vertellen dat mijn vader ternauwernood strottehoofdkanker heeft overleefd en nu hij gedwongen gestopt is met roken zegt dat het eigenlijk makkelijk was en enorme spijt heeft dat hij dat niet 20 jaar eerder gedaan heeft. Voor hem was het gelukkig net niet te laat.
14 jaar geleden
In de eerste plaats moet ze het zelf willen, en geloof me dat kan nog lang duren. Ik ben 4 1/2 geleden met behulp van deze methode gestopt:http://www.ikstopmetroken.com/ van de ene op de andere dag. Ik wil wel zeggen dat ik wilde stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeggen dat ze anders doodgaat aan longkanker...reden genoeg lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat weten ze vaak al, dus ik denk niet dat dit motiverend genoeg is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ze het weet is niet genoeg.............iemand er constant aan herinneren is een ander verhaal.
Zeggen dat voor elke dag die ze nog rookt.Dat jij op haar kosten naar de snackbar gaat met je vrienden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praat erover, maar dwing het niet af... dan lukt het zeker niet... Dan krijg je alleen maar een gespannen sfeer... natuurlijk mag je best zeggen dat jij het niet fijn vindt en kun je bv afspreken dat ze niet rookt bij jou...
En als ze zelf eigenlijk ook wel wil stoppen, kun je haar wel ondersteunen...
Er zijn inmiddels methoden die goed resultaat geven... Ik ben zelf (na vele mislukte pogingen en frustraties) gestopt met Tabex tabletjes.(via internet besteld).

Maar het lukt echt alleen als ze het zelf echt ziet zitten...en dat betekent niet alleen dat ze het wil, maar ook dat ze gelooft het te kunnen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hang overal posters op van longen van rokers
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laat haar dit zien: http://worldthechanges.web-log.nl/mijn_weblog/WindowsLiveWriter/Politiek%20&%20realisme%2027%20roken%20longen%20roker%20en%20nietroker.jpg

mocht dat niet volstaan (ik denk dat dit wel genoeg is) dan kun je altijd nog een goed gesprek met haar aangaan over de gevaren van roken, wat ze natuurlijk allemaal al weet, en vertel haar dat er veel mensen zijn (in mijn omgeving ook een vrouw van 40) die jong sterven ter gevolge van roken. Die vrouw van 40 die ik kende had longkanker door het roken. Ik weet zeker dat je moeder niet wil dat ze op haar 40e al het witte licht ziet en dat ze heengaat naar de eeuwige jactvelden, oftewel overlijdt.

Toegevoegd na 3 minuten:
o, ik zag dat mijn bovenbuurman hetzelfde idee had :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze zelf niet wil stoppen lukt het niet. Je kunt alleen aan haar vragen of ze met jou rekening wil houden als je er bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door haar duidelijk te maken dat roken helemaal niet zo lekker is als ze zichzelf wijsmaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
...en door haar "Stoppen met roken" van Allen Carr te laten lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is heel lastig
roken is een heel nare verslaving
je kunt eigenlijk alleen aan haar vertellen wat het met jou doet: dat zij rookt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behang haar kamer met de leuzen die op die sigarettenpakjes staan !
zelfs als niet roker vind ik die leuzen nog wel eens tegen de paal.
het zou mij zeker wel ontmoedigen te blijven roken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praat erover.. elke dag! Laat weten hoe je erover voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe motiveer je jezelf...om te accepteren dat ze nu eenmaal van een sigaretje houdt...
Stel dat ze zou willen dat jij ergens mee stopt...
Zou jij toch ook niet willen dat iemand anders zich met jouw leven bemoeit...
En zegt wat je wel en niet moet doen...toch?
Tenzij ze ECHT moet stoppen op verzoek van de artsen ivm..weet ik veel wat. Dat ligt even anders.
Dan kun je een poging wagen...maar dan nog..is en blijft het haar keuze.
Een sigaretje opsteken...haalt ook een hoop stress weg..dat ontspant ofzo. En voorkomt soms een hartaanval of een woede aanval.
Sterkte en groetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
flink schrik aanjagen, elke dag weer erover beginnen.
Verhalen over een kennis die ziek is geworden doen het goed.
maar vooral; Zeg dit; "Ma, is het je niet opgevallen dat je elke morgen zoveel hoest als je wakker bent?" (hebben rokers niet in de gaten, het is als normaal beschouwd) Wakker schudden die hap. Verslaafden hebben overal excuses voor verzonnen, en zijn werkelijk blind voor hun gedrag. Houd die spiegel er maar voor hoor. Ik zeg wakker schudden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeg dat je later ook zal beginnen roken
of
dat ze niet goed denkt over jouw gezondheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertel haar dat je wilt beginnen met roken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan het denk ik alleen maar vragen aan haar, want een roker moet er zelf achter staan anders lukt het haar toch niet.........heel veel succes

ps zelf rook ik niet, maar heb gelezen dat een roker het altijd zelf moet willen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je weinig info geeft over de situatie, kan ik alleen wat hard aankomende argumenten geven die op moeders veel impact hebben.
Als je in een situatie zit dat er kinderen op komst zijn, zou je kunnen zeggen, dat je het zo jammer vindt, dat je moeder haat zijn met de kinderen belemmert als ze rookt (je moet niet toestaan dat de kinderen bij haar zijn als ze rookt) en haar voorhouden dat ze de kans op het meemaken van verder nageslacht ernsig verkleint met haar domme en ongezonde bezigheid.
Dat laatste hakt er in maar er is geen speld tussen te krijgen.

Mijn moeder hield zich aan deze strikte regel maar rookte verder als een ketter,
totdat ze een hartaanval kreeg, gedotterd moest worden en stents kreeg.
Haar cardioloog deed toen ook een stevige duit in het zakje en na ruim 70 jaar is ze gestopt met roken, radicaal en volledig.

Ze ziet er nu wel 10 jaar jonger uit en is vrolijk en gelukkig.
Het besef dat al haar 4 kinderen astma overgehouden hebben door twee kettingrokende ouders die allebei meestal thuis waren (mijn vader had een bedrijf aan huis)
dringt ook tot haar door.
Mijn vader was onverstandiger, bleef roken is is januari
2010 aan de gevolgen van longkanker overleden.
Zulk een voorland wens je je moeder niet toe, denk ik.
Soms (zoniet vaak) zijn kinderen slimmer dan hun ouders.
Je doet er dan goed aan als je naar je kind luistert.
Ik heb ook veel van mijn kinderen mogen leren, sommige dingen van deze tijd snappen ze soms net een tikkie beter dan wij.

Heel veel ouders maken de fout hun kinderen als (kleine)
kinderen te blijven zien, terwijl ze als (jong) volwassenen
met andere facetten van de maatschappij in aanraking komen als wij ouderen. Ik ben mijn verstandige kinderen gaan zien als volwaardige en goede gesprekspartners.
Dat werk dan beide kanten op, zij kunnen leren van onze ervaring en wij kunnen leren van hun inzichten.
Je kunt je kind alleen leren luisteren als je daarin zelf het goede voorbeeld geeft.

Zeg dat maar tegen je moeder.
Laat haar evt. je vraag op GV. en alle antwoorden maar eens lezen.
Sterkte en succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je dreigen haar naaktfoto's op internet te zetten als ze niet stopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou jij wel willen hé, pedo?
door steeds te zeggen je wil toch later ook je kleinkinderen zien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een spons volzuigen met zwarte smeerolie en zeggen dat zo haar longen er uit zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig dat ik zelf 9 dagen geleden ben gestopt met roken. Ik ben van mening dat jou moeder zelf super gemotiveerd moet zijn om te stoppen, dat kan je niet voor haar doen. Ik heb zelf een paar keer gedacht dat ik ging stoppen omdat het gezonder was of omdat ik mijn kinderen wilde plezieren door te stoppen, maar dat mislukte steeds. Nu ik het helemaal zelf heb gedaan, ik mijzelf heb gemotiveerd en verbied om nog te roken en ik er helemaal zeker van ben dat ik écht wil stoppen, heb ik het gevoel dat ik deze klus ga klaren! Ik kan het, en als jou moeder zelf gemotiveerd is, dan kan zij het ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is misschien niet het antwoord waar je op zit te wachten maar ik ben nu negen jaar gestopt ik was een stevigen roker 3 pakjes per dag. Mijn Motivatie was dat ik het erg vies begon te vinden. Misschien kun je je moeder er eens op wijzen dat ze stinkt en dat iedereen dat ruikt misschien helpt het ik wens je veel succes.
Ben je in de meerderheid kun je ook eens vragen of ze buiten wil roken.