Transpireren is een uiting van je lichaam om af te koelen en de ene mens is sneller warmer dan de ander en dat uit zich in meer of minder zweten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Transpireren heeft behalve met lichamelijke inspanning ook met hormonen te maken.

Ieder mens transpireert in meer of mindere mate, dat heeft met inspanning, lichaamsgewicht en voeding te maken. Wanneer mensen overmatig transpireren is het vaak hormonaal, zoals bij pubers en vrouwen in de overgang.

Een gezond lichaam kan heel goed de temperatuur en transpiratie regelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor overmatig zweten. Veel mensen gaan zweten in stressvolle situaties.

Anderen hebben daar minder last van.

Dus zweten door
-Nervositeit, spanning, stress
-Overgewicht
-Gebruik van alcohol, koffie en thee, roken, heet en gepeperd voedsel.
-Hormonale veranderingen: menstruatie, zwangerschap, borstvoeding, menopauze
-Hormonale verstoringen, bijvoorbeeld door afwijkende schildklierwerking.

Dat alles is nu eenmaal niet bij iedereen hetzelfde.

Er is ook een naam voor overmatig zweten: hyperhidrosis.
Waarom de een dat heeft en de ander niet, daar is de wetenschap nog niet uit.