Wat is een makkelijke benaming voor 'risicogroep' ?

Voor het vak epidemiologie moet ik o.a. leren over risicogroepen, ik vind dit woord lastig en snap nog steeds niet wat er wordt bedoeld. (ook na zoeken op internet en zo). Heeft iemand hier een makkelijke benaming voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mensen met een verhoogd risico om een bepaalde ziekte te krijgen of onder de leden te hebben. Ze lopen dus meer risico. Zo schijnen homoseksuele drugsverslaafde mannen deel uit te maken van een risicogroep die een verhoogde kans heeft om besmet te raken met het hiv-virus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nu snap je de de terminologie misschien beter en kun je beter omgaan met het woord risicogroep.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kinderen die bv om religieuze redenen niet ingeënt zijn, zijn een kwetsbare groep, een groep die het risico loopt om polio of rode hond te krijgen. Een risicogroep dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zit me suf te piekeren....maar een makkelijker woord dan "risicogroep" kan ik gewoon net bedenken.... gefährdet dekt wel mooi de lading, maar daar hebben we dan weer geen Nederlands equivalent voor. Het is niks meer of minder dan een groep mensen die een grotere kans / groter gevaar loopt ergens mee in aanraking te komen, in het geval van epidemiologie bepaalde ziektes, dan andere groepen. Ook het woord risico zelf (want ik neem aan dat je met "groep" geen moeite hebt?) kun je niet verder vereenvoudigen anders dan "grotere kans dat een potentieel gevaar daadwerkelijk resulteert in een incident", maar of het daar nu veel simpeler van wordt ??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen: dat heb ik nu ook. Óf ik snap de vraag niet goed, dat kan ook. Ik kan best begrijpen dat er mensen zijn die extra uitleg nodig hebben bij het concept of het woord 'risicogroep', maar om héél eerlijk te zijn, kan ik me daar weer niets bij voorstellen bij iemand die voor zijn of haar opleiding bezig is met epidemiologie. Ik zou namelijk verwachten dat je dat soort basiskennis dan hebt. Daarom vermoed ik dat ik de vraag niet goed begrijp, en dat het niet zozeer gaat om de precieze definitie, maar om iets anders dan dat. Maar wat precies? Misschien kun je uitleggen waar je precies tegenaan loopt VS, of een voorbeeld geven van een situatie waarin je het idee hebt niet precies te begrijpen wat er bedoeld wordt met risicogroep?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies, dat was ook precies mijn eerste gedachte. "Hè ? bezig met de opleiding epidemiologie. Krijgt men die al in de derde klas van de basisschool? Heb het onbegrip toen maar bij mijzelf gezocht. Ik vond trouwens mijn term religieuze redenen al te hoog gegrepen.
Waarschijnlijk heb ik toch de vraag niet goed begrepen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc: gelukkig, dat ligt dus niet alleen aan mij. Of aan jou :-) Ik wist eigenlijk niet goed hoe ik het moest verwoorden zonder enorm lullig over te komen, want zo bedoel ik het niet. Ik begrijp het prima als iemand uitleg wil over een begrip, maar het is de combinatie van het doen van een opleiding waarbij epidemiologie als vak wordt gegeven (dus ook niet in het kader van een meer algemeen vak, dan doe je dus biomedische wetenschappen, of gezondheidswetenschappen, of geneeskunde of iets dergelijks?) en dan het niet begrijpen van wat een risicogroep is. Dan kan ik inderdaad alleen maar bedenken dat ik IETS in de vraag niet begrijp. Of dát, óf iets in mijn wereldbeeld klopt he-le-maal niet :-D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12, zie reactie bij het laatste antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan het daar nog niet echt uit halen hoor, wat nu precies de vraag was. Ik ben stiekem wel benieuwd om welke opleiding het nu gaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien heb je hier nog iets aan: http://www.encyclo.nl/begrip/risicogroep
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik doe de opleiding HBO Verpleegkunde! Ik heb hiervoor mbo verpleegkunde gedaan. We krijgen ook het vak epidemiologie en onderzoek en dat vind ik erg lastige vakken, deze vakken kregen wij niet op de mbo verpleegkunde opleiding. :) Bijvoorbeeld Mortaliteit: 'geeft het aantal sterfgevallen over een bepaalde periode aan, betrokken op de risicogroep'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12, plotseling staat er bij het antwoord van Dietist " zeker, daar heb ik écht wat aan", nadat er al tig goede voorstellen en soortgelijke antwoorden zijn gegeven. Wij zien met z'n allen iets over het hoofd. Maar wat??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan moet je dus NIET IEDEREEN rekenen maar alleen de mensen die in de risicogroep vallen. Dus (in veel gevallen) oudjes, baby's, mensen met specifieke ziektes (suikerziekte, autoimmuunziekte). Dat ligt per onderwerp anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De eerste zin van Dietist is zelfs exact gelijk aan het eerste antwoord van Amadea, behalve dan de toevoeging "of iets dergelijks".
Een ziekte of iets dergelijk?
Dan komt er een uitleg, die heeft Crea al gegeven. @Mr Tomaat, wat zijn "oudjes" ? Hier worden vaak oude sokken weggegooid of verlopen handleidingen, ik noem maar wat, want het zijn toch oudjes waar je niks meer aan hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JaonDArc: ik beantwoorde alleen de vraag van Dietist, daarom had ik dat erbij geschreven! Alle antwoorden die jullie tot nu toe hebben gegeven zijn goed hoor. Ik stel gewoon een vraag, overige opmerkingen zijn niet nodig vind ik.

Het beste antwoord

Kanshebbers, maar dan niet in positieve zin, meer kans op gevaar, ziekte of geweld bijvoorbeeld, risicogroepen kunnen mensen zijn, maar ook dieren.
Mensen die zich niet aan de verkeersregels houden, zijn een risicogroep om een ongeluk te veroorzaken,
mensen die overgewicht hebben, hebben grotere kans op diabetici, of andere ziektes,
vliegen en muggen hebben een grote kans dood geslagen te worden.
Al deze mensen en dieren/insecten zijn voorbeelden van een risicogroep.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In één woord is daar geen alternatief voor. Dan moet je het omschrijven: mensen met een verhoogde kans om ziek te worden.
Amadea
8 jaar geleden
Groep mensen die meer risico loopt (om ziek te worden bv) dan het gemiddelde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een groep mensen die een verhoogde kans heeft op het krijgen van een ziekte of iets dergelijks. Een groep mensen die min of meer in de gevarenzone leeft. Het risico kan verhoogd zijn door omgevingsfactoren bijv. of door de leefstijl (wel of niet roken) of de genetische aanleg.
Deze groep moet extra in de gaten gehouden worden, omdat het meer vatbaar is voor aandoeningen. Of het vraagt andere interventies, andere voorlichting bv.

Helpt dit antwoord je?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeker! hier heb ik echt wat aan :)
Als het over mensen gaat: Nadeelmensen.
bvb: Mensen die nadeel ondervinden in een bepaalde omgeving, situatie, gedwongen samenleven met mensen die een risico voor de gezondheid vormen,
bvb mensen met griep.
Deze "Nadeelmensen" zou een ander woord voor "Risicogroep" kunnen zijn.