Hoe kun je een einde maken aan je eigen uitstelgedrag?

Of hoe kan je dat doorbreken?

14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, goeie peterrr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou dat ook wel eens willen weten, ik zit dan weer op GV terwijl ik iets anders moet doen.

Het beste antwoord

Van uitstel komt vaak afstel.

Bedenk rustig wat je niet uit zou moeten stellen, bedenk dat wanneer je wéér uitstelt, je er morgen weer tegen aan loopt en overmorgen opnieuw!

Maak afspraken met jezelf en wees consequent naar jezelf toe!
Wil je dat anderen consequent zijn naar jou toe?
Wees het dan eerst voor jezelf.

Sta op en pak consequent aan, beloon je zelf, zodat je meer zin krijgt in de volgende klus!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Jouw tekst 'wees consequent naar jezelf toe!
Wil je dat anderen consequent zijn naar jou toe?
Wees het dan eerst voor jezelf' heeft me de ogen geopend. Dank je wel.

Andere antwoorden (16)

Door op het moment van het willen uitstellen jezelf flink toe te spreken. Niks uitstellen, NU doen.. Hard voor jezelf zijn, dat werkt. Maar dan moet je het wel willen, anders werkt het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knop omdraaien.ipv denken ach komt straks wel.tegen je eigen zeggen kom hop beginnen er tegenaan.Meestal als je iets gelijk doet heb je daarna weer ruim tijd over voor andere dingen waar je anders ook niet aan toe komt,omdat je dan al in je hoofd hebt:ooh ik moet dit nog doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezelf met iets kleins belonen als je het toch gaat doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
begin in het klein, bedenk iets kleins wat je morgen wilt gaan doen en spreek met jezelf af dat je het ook gaat doen. doe dit een paar dagen achter elkaar en je doelen worden steeds groter en je stelt minder uit, omdat het gewoon goed voelt!

En uh vergeet jezelf geen schouderklopje te geven als je het gedaan hebt en niet uitgesteld!

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk nadenken over wat het je oplevert om het probleem nu op te lossen.
Als je het weer uitstelt tot morgen heb je morgen hetzelfde probleem.
Als je nu je probleem aanpakt zul je morgen merken dat je je lekkerder voelt.
Dus probeer een tijdje niets uit te stellen en ga na bij jezelf of het je iets oplevert.
Het antwoord zal zijn, het levert een stuk minder stress op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel goed antwoord , deze zal ik eens doormailen aan mijn dochter ;-)
Jezelf een behoorlijke schop onder je kont geven!! Het mooie van toch doen is dat je er meer energie van krijgt en dan misschien meer gaat doen dan dat je van plan was uit te stellen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag je altijd af of het echt een probleem is. Vaak denken we dat we alles geordend en op tijd moeten doen, maar veel mensen kunnen alleen maar goed functioneren als ze alles op het laatste moment doen.

Zolang jij en je omgeving/werk er niet onder lijden dan is het geen probleem, maar gewoon een kwestie van accepteren dat jij alles uitstelt tot het laatste moment.

Heb je er wel last van, dan kun je het volgende proberen:
- Bedenk vandaag een klein klusje voor morgen en doe dat gelijk als eerste op die dag. Ga niet te veel 'te moeten' dingen plannen op een dag.
- Bedenk die dag weer iets voor de volgende dag, maar dit keer een iets uitgebreider klusje.
- Zo ga je door tot je alles wat je al tijden hebt laten liggen gedaan hebt.
- Als alles op orde is, ga je een weekplanning maken waarin iedere dag iets voorkomt wat je normaal uitstelt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken deze vraag, omdat ik soms precies hetzelfde heb.
Alleen discipline helpt mij er doorheen.
Dus gewoon streng voor jezelf zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tips
Ben je een uitsteller, dan zal dit altijd een gevoelig punt blijven, maar door timemanagement kom je wel een stuk vooruit, aldus Wendelien. Enkele tips:

Verban afleiding. Plaats geen radio, televisie of telefoon in je buurt. Zet je gsm uit en laat je mailprogramma gesloten. Gooi alle computerspelletjes van je computer.
Vertel jezelf niet langer hoe lastig of saai de taak is. Ga aan de slag en probeer het minstens 5 minuten vol te houden.
Focus op de beloning. Bijvoorbeeld als je onkruid moet wieden: "Weer een stap dichter bij een mooie tuin waarin ik een barbecue kan organiseren voor m’n vrienden."
Vertaal langetermijndoelen in kortetermijntaken. Beloon jezelf als je zo’n deeltaak af hebt. "Ik doe eerst de voortuin. Lukt het, dan trakteer ik mezelf op een milkshake."
Als er iets dringends tussenkomt, vraag je dan af: is dit belangrijk voor mijn taak of niet. Is het dringend maar niet relevant voor je taak, zeg dan 'nee' of 'later'.
Maak je plannen én de hindernissen concreet. Bijvoorbeeld: "Zaterdagnamiddag ga ik mijn belastingbrief invullen. Ik ruim in de voormiddag mijn bureau op en zoek alle papieren die ik nodig heb. Ik zeg tegen mijn vriend dat hij me niet mag storen. Als m’n vriendin wil gaan winkelen, zeg ik nee. Vallen mijn ogen dicht, dan haal ik een kop koffie. Krijg ik mijn werk niet af, dan ga ik er maandagavond mee verder."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gedrag wordt ook procrastinatie genoemd : er bestaan een drie tal populairwetenschappelijke boeken in het engels rond. Zeker in een bib te vinden. De beste methode is "Just do it NOW"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelf heb ik daar gelukkig niet zo'n last van, wel neig ik tot piekeren. wat mij altijd goed helpt is de slogan/mantra
niet denken maar doen! begin! verlies je niet in voorwaardes of wat dan ook dan zit je weer op het traject van uitstellen. doe gewoon, begin, je zult merken dat het reuze meevalt en je gemotiveerd raakt. succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Dank je voor dit antwoord!
voor mij werkt optijd naar bed gaan heel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak je eigen contract waarin je aan jezelf beloofd dat je prioriteiten gaat stellen aan je verantwoordelijkheden. Hang dit contract ergens op waar je het elke dag ziet. Daarnaast maak je een planning met alle dingen die je moet doen en hangt deze er Dagelijk/wekelijks/maandelijks naast. Elke keer als jij een taak hebt volbracht, vink je de taak af op je planning. Dit zal je een succes gevoel geven.

Zet jezelf ertoe om dingen te doen. als het bijvoorbeeld gaat om werk waarbij je leert, en je doet dit, maken je hersenen dopamine aan. Dopamine geeft je een fijn gevoel en zal daarom een lichamelijk respons zijn op je eigen "goede gedrag"

Leef actiever! Ga bijvoorbeeld hardlopen, zwemmen of iets dergelijks. Door actief bezig te gaan, krijg je een actieve houding. Het kost misschien energie maar je krijgt er ook energie voor terug!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel moeilijk... maar besef waarom je uitstelt... meestal omdat je iets vervelend vindt of er tegenop ziet...

Je stelt uit, en 'steelt' dus tijd... maar geniet je daarvan? Nee, want je zit maar te denken aan datgene wat je toch moet doen... en zo heb je er veel langer last van dan wanneer je het meteen maar doet....

Wat helpt is dit te bedenken en een soort afstreeplijstje
in je hoofd te maken. Want als je dat klusje gedaan hebt, kun je wel genieten van de tijd daarna...doe dat dan ook bewust... en ...merk je dat je weer aan het uitstellen bent...por jezelf dan hiermee op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd dingen gewoon doen !
dus ....je uitstelgedrag uitstellen !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kruip in die gedachte van uitstel, vererger het. Kijk hoe je wordt als je alles vooruit schuift. Is dit een lekker plaatje? Ja? Ga zo door!