Spijker in been gehad, moet ik nu een tetanusprik?

Er is bij het verplaatsen van een tafel een spijker in m'n been terecht gekomen. Deze wond is niet echt schoongemaakt omdat ik niet wist dat die spijker daadwerkelijk m'n huid in was gegaan. De wond is niet erg diep en niet groot. Ook is de huid eromheen misschien iets roder dan ten tijde van het prikken maar niet extreem.

Ik ben 18 jaar, werkt de tetanusprik dan nog (optimaal)? Moet ik naar de huisarts voor een nieuwe, of even afwachten wat de wond gaat doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Nee, je hoeft geen tetanus vaccinatie.
Sowieso moet je alleen bij straatvuil rekening houden met tetanus en dan nog is de kans op een tetanusinfectie zeer klein. Bij zo'n spijker is de kans op tetanus al nagenoeg nul.

Afgezien daarvan: de laatste tetanusprik van het vaccinatieprogramma krijg je als je 9 jaar bent (als dtp) en die is 10 jaar geldig. Iedereen die normaal gevaccineerd is is dus tot minimaal zijn 19e volledig beschermd tegen tetanus.

Dan ga ik natuurlijk er wel van uit dat je alle vaccinaties gekregen hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!