Wat zijn spastische darmen?

Ik vraag me af wat spastische darmen zijn en wat de oorzaken en gevolgen hiervan kunnen zijn. Ook wil ik graag weten of het gevaarlijk is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een spastische darm is een darm die erg gevoelig is voor prikkels. Hierdoor trekken ze samen (dat heet spasmen) en dat doet pijn. Doordat de darmen niet goed werken kan je diaree krijgen of juist verstopping.

Toegevoegd na 2 minuten:
De oorzaak is niet echt bekend, men denkt dat ook stress van invloed kan zijn, hoewel dat niet een oorzaak is. De gevolgen zijn dat je naast buikpijn dus ook andere darmkwalen kunt krijgen.

Als je hier last van hebt kan je contact opnemen met de PDSB, een vereniging van patienten met deze aandoening. Juist omdat niet precies bekend is wat de oorzaken zijn en wat de beste behandelmethode is, is het goed om met mensen te praten die hier ook last van hebben.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een ander woord voor spastische darm is dus Prikkelbare darm. Als je Engelse informatie zoekt, kan je zoeken op "Irritable Bowel Syndrome" of afgekort IBS.

Dit is niet een heel ernstige aandoening, meer een heel vervelende. De website DokterDokter geeft aan dat je naar hiermee alleen naar de huisarts moet:

- Bij onverklaarbaar gewichtsverlies van 3 kg of meer in een maand tijd.

- Als er darmkanker in de familie voorkomt

- Bij pijn laag in de buik

- Bij koorts of temperatuurverhoging

- Als er (bij vrouwen) een relatie tussen de buikpijn en de menstruatie lijkt te zijn

- Als er een relatie lijkt te zijn met het gebruik van medicijnen (antibiotica, calciumantagonisten, diuretica, codeïne, morfine), voedingsmiddelen, genotsmiddelen, melk, kunstmatige zoetstoffen, 'light producten' (sorbitol en aspartaam) of alcohol

- Na een verblijf in de (sub-)tropen of het Middellandse Zeegebied

- Bloed bij de ontlasting

- Langer dan twee weken diarree

- Hardnekkige klachten met ernstige hinder of als het normale dagelijkse functioneren eronder begint te lijden

- Als u zich ernstig ongerust maakt

- Bij een verstopping (obstipatie) die niet overgaat ondanks het gebruik van veel vezels en veel drinken

- Als u ouder bent dan 50 jaar

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie video van de TV dokter over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Bij een spastische darm zijn de darmen extra gevoelig voor prikkels. De darmen trekken vaker samen waardoor men last krijgt van pijnlijke krampen,ook is het ontlastingspatroon anders dan bij "normale" darmen. Sommige mensen krijgen last van obstipatie afgewisseld met diarree en sommige mensen hebben bijna altijd last van obstipatie of diarree. De darmen reageren gevoeliger op bepaalde voedingsmiddelen en medicijnen, de klachten zijn per persoon verschillend. Een spastische darm hebben is geen ziekte maar een vervelende aandoening die verder niet schadelijk voor het lichaam is.

De klachten op een rijtje:
buikkrampen/pijn
overgevoelig reagerende darmen bij bepaalde voedingsmiddelen/kruiden
obstipatie eventueel afgewisseld met diarree ( of andersom )
opgeblazen gevoel
winderigheid
slijm bij de ontlasting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het prikkelbare darm syndroom, ook wel spastische darm genoemd, is een aandoening waaraan wereldwijd miljoenen mensen lijden.
De spieren in de darmwand maken een ritmische beweging (vernauwen en ontspannen), waardoor de inhoud van de darmen naar onder glijdt. Dit proces noemen we peristaltiek. Bij mensen met een spastische darm is de peristaltiek sterker en frequenter.
Ongeveer een op vijf mensen heeft last van een spastische darm. Maar er zijn vermoedens dat het echte aantal nog veel hoger ligt, omdat de meeste mensen niet weten dat ze de aandoening hebben en dus geen medische hulp zoeken. Bij vrouwen komt het prikkelbare darmsyndroom twee keer zo vaak voor als bij mannen. Vooral mensen tussen 20 en 30 jaar ondervinden er last van.

De precieze oorzaak van een spastische darm is onbekend. Volgens onderzoeken zou stress en angst een grote rol spelen in het ontwikkelen. Meer dan 60% van de IBS-patiënten vertoont tekenen van stress, angst of depressie.
Volgens andere studies zou het lichaam van de patiënten met een spastische darm niet op de juiste manier gebruik maken van serotonine, de neurotransmitter die de samentrekkingen van de spieren stuurt. In bepaalde gevallen ontstaan de klachten na een ernstige darminfectie.

Een spastische darm is vaak vrij onschuldig. Als je zelf ernstige lichamelijke klachten ondervindt, zoals blijvende diarree of buikpijn, bloed bij de ontlasting, koorts,… kun je best een bezoekje brengen aan de dokter.
Bepaalde medicijnen kunnen de symptomen verzachten: spasmolitica vertragen de peristaltiek en verhelpen dus diarree en pijn, laxeermiddelen verhelpen constipatie.