Kan iemand mij uitleggen wat Cognitive Behavioural Therapy is?

Hoe wordt het toegepast en hoe werkt het... werkt het uberhaubt wel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Een voorbeeld om het te verduidelijken.
Iemand met depressieve klachten vindt het moeilijk om collega's om hulp te vragen en zit daardoor vaak in z'n eentje te modderen.
In de therapie is naar voren gekomen dat hij in zijn jeugd een klap voor zijn harses kon krijgen als hij mama of papa iets wilde vragen, want die hadden het veel te druk en waren opgefokt door een slecht huwelijk.
Nu is de cognitie, het weten en herkennen, dat hij zenuwachtig wordt als hij naar een collega toeloopt, en dat dat een reactie van vroeger is.
Hij legt zichzelf uit dat hij aardige collega's heeft die graag over hun werk vertellen, en dat een goeie vraag gewaardeerd wordt.
Dat blijkt te kloppen, en langzamerhand worden de negatieve ervaringen uit het verleden vervangen door positieve in het heden en de angst in die situatie verdwijnt.
En ja, dat werkt vaak heel goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier is genoeg over te vinden op internet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Cognitieve gedragstherapie is een mengeling van gedragstherapie met interventies die ontwikkeld zijn vanuit de cognitieve psychologie. Kern is de veronderstelling dat zogaamde irrationele cognities (gedachten) zorgen voor disfunctioneel gedrag, zoals vermijdingsgedrag of agressie. De technieken die gebruikt worden in de cognitieve gedragstherapie richten zich op het veranderen van de inhoud van deze irrationele cognities. Grondleggers van CGT zijn Aaron Beck en Albert Ellis. Daarnaast wordt gewerkt met technieken uit de klassieke gedragstherapie. Deze staan bij CGT echter ten dienste van het veranderen van cognities.