wat kan ik het best doen aan mijn conditie?

Ik moet morgen 20 minuten achter elkaar gaan rennen voor een een of andere Cooper-Test, maar ik heb nogal een slechte conditie en krijg snel steek. Wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
Daar had je eerder mee moeten beginnen, avond ervoor kun je niks meer doen. Gewoon rustig joggen, goed ademen, voldoende water (niet vlak ervoor) en niet vlak ervoor eten
Erna55
8 jaar geleden
Natuurlijk kun je je conditie niet in 1 dag verbeteren.
Je zegt dat je een slechte conditie hebt. Dat zal dan ook de uitslag zijn van de Coopertest.

Antwoorden (3)

Daar is eigenlijk maar 1 antwoord op : vaker hard rennen.
Maar daar heb je voor morgen niks meer aan.

Conditie is niks meer en niks minder dan je uithoudingsvermogen ; hoe lang kan je het aan om onafgebroken actief te zijn. Als je bijna nooit wat doet, heb je uiteraard een conditie als een tuinhek, ben je vaker in beweging, dan zul je merken dat je uithoudingsvermogen steeds beter wordt.

Maar vanuit het niks naar 20 minuten is eigenlijk niet echt verantwoord ; je moet dat eigenlijk langzaam opbouwen. Steeds een minuut (of een paar) rennen afwisselen met gewoon lopen is vermoedelijk het beste om mee te beginnen.

Overigens is de Cooper-test juist bedóeld om je conditie te testen ; in twaalf minuten (bij mijn weten, geen twintig) wordt gekeken hoe ver je gelopen hebt. Of dat nu een top-sprint is of een rustige wandeling. Hoe verder, hoe beter je conditie. Je kunt natuurlijk trainen voor een Coopertest, maar dat moet je dan wel in een langere periode daaraan vooraf doen. Als je nu hoort dat je hem morgen moet lopen, is het gewoon jammer dan. Dan kun je alleen nog maar fit, uitgerust en met een goed ontbijt achter de kiezen aan de start verschijnen om je kansen te optimaliseren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze mag ik je niet onthouden ;
https://www.youtube.com/watch?v=XywUSOI_BtM

"Hij liep de Coopertest binnen de 10 minuten" ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+) Helemaal juist. Maar bedenk wel: Morgen is niet je laatste Cooper-test. Je zult er nog heel vaak mee te maken krijgen. Dus als je nu begint te trainen, zal de volgende Cooper-test een veel beter resultaat geven, en die daarna nog weer beter. Geloof mij, je gymleraar is er blij mee als je vooruitgang boekt en zal dat gedurende het jaar belonen met steeds betere cijfers. Liever nu een slecht resultaat en daarna telkens vooruitgang, dan omgekeerd!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Absoluut ;-)
Een coopertest is een test waarin je in 20 minuten zoveel mogelijk rondjes probeert te lopen, of een zo groot mogelijke afstand probeert af te leggen, afhankelijk van het parcours.

Je trainer kan na die 12 minuten in een tabel aflezen hoe het met je conditie is gesteld, en daar toekomstige trainingsplannen aan koppelen.

Dat er gezegd is dat je 20 minuten moet lopen, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je eerst een tijdje in gaat lopen om alle spieren los en op temperatuur te krijgen ( warming up ). Doe deze warming up in een voor jou rustig tempo, zodat je wel warm, maar niet moe wordt.

Probeer daarna in de 12 minuten je enregie zo goed mogelijk te verdelen, zorg dat je in een tempo gaat lopen dat je goed kunt volhouden.

In de link hieronder kun je aflezen hoe het met je conditie gesteld is.

Veel succes, en vooral plezier morgen.

Hardlopen moet plezier opleveren, geen stress!!!!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sowieso is deze Cooper-test morgen al en is niemand in staat z'n conditie in 1 dag compleet te veranderen!

Wel wil ik je meegeven (heeft mij ook geholpen met de Cooper-test) om op je ademhaling te letten. Adem diep in en uit, op een rustige manier en je zult merken dat je het langer uit zal houden.

Toegevoegd na 39 seconden:
Oh vandaag heb je hem al! sorry haha