Kan een vrouw met een borstvergroting alsnog borstvoeding geven?

Ik ben aan het leren voor Fysiologie en Anatomie.
Een onderdeel daarvan was de dwarsdoorsnede van een vrouwelijke borst, bij niet-zwanger en bij zwanger.
Toen ik die dwarsdoorsnede zat te bekijken, met alles wat erin zit, vroeg ik me opeens af waar ze die implantaten erin doen met het oog op borstvoeding? Zitten die implantaten niet in de weg? Blokkeren ze de melkklieren niet? Overleven de melkklieren uberhaupt zo'n operatie?
Ik vroeg het me gewoon opeens af. Alvast bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bij een borstvergroting wordt er een zoutwater- of een siliconenprothese onder de borstklier of achter de borstspier geplaatst. Er wordt daarvoor een snee gezet onder je borstplooi, in je oksel of ter hoogte van de tepelhof.

Bij een snee onder de borstplooi of in je oksel wordt de prothese direct achter het klierweefsel geplaatst. De melkkanaaltjes en belangrijkste zenuwen zullen dus waarschijnlijk niet doorgesneden worden.
Maar als er een snee gezet is ter hoogte van je tepel of tepelhof, dan is de kans groot dat er wel melkgangen geraakt zijn en dan kunnen dus ook een aantal melkkanaaltjes beschadigd zijn. De kans dat je dan voldoende melk voor je baby kunt produceren wordt dan echt een stuk kleiner.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Erna... Als je voor de operatie gaat zou ik het zeker even aangeven bij de arts, dat je wel borstvoeding wil geven wanneer er een kindje is. Ik denk dat ze daar dan toch wel zoveel mogelijk rekening mee zullen houden dan