Waarom moet de patiënt bij het maken van een CT-scan van de longen, vier uur van te voren nuchter zijn?

https://www.uzleuven.be/ct-scan
Bij navraag gaf de Radioloog geen antwoord.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.1K

Het beste antwoord

Van wat ik er over kan vinden : vanwege het mogelijk moeten inspuiten van contratvloeistof in een ader van de arm voor het onderzoek.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Voor onderzoeken waarbij mogelijk een intraveneuze contrastvloeistof moet worden ingespoten in de aders wordt gevraagd 4 uur nuchter te zijn (niet eten, niet drinken). De bedoeling is dat de maag bij de contraststofinjectie leeg is. Hoewel met de huidige niet-ionische iso-osmolaire contrastvloeistoffen uiterst zeldzaam, is er immers een kleine kans dat u allergisch reageert op de jodium-houdende contrastvloeistof. Met een lege maag is misselijkheid minder ernstig. Indien er toch braakneiging optreedt, veroorzaakt dit met een lege maag geen ernstige problemen. Braken met een gevulde maag verhoogt het risico op inhalatie van voedselresten in de luchtwegen, met mogelijks een aspiratiepneumonie (longontsteing door inademing van voedselresten) tot gevolg."

Eigenlijk een beetje hetzelfde dus als waarom je nuchter moet zijn voor een narcose ; het verminderen van het risico op misselijkheid en braken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
er is niets ingespoten, daarom begrijp ik het niet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, zoals je kunt lezen in de patientenbrochures, KAN er tijdens de scan besloten worden een contrastvloeistof in te spuiten. Dat is niet altijd nodig, maar de kans bestaat. Daarom moet je voor alle zekerheid nuchter zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen, bedankt, het is mij duidelijk.
ik heb er zojuist niet uit gelezen dat men dat alsnog tijdens de scan ging beslissen. In mijn eenvoud dacht ik: men beslist zoiets toch vooraf en niet in de trant van: o jeetje spuitje vergeten.
Trouwens had geen patiënten brochure. Vertaalmachine werkte waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben nog wel benieuwd waar het besluit om tijdens de scan plotseling contrastvloeistof in te spuiten op gebaseerd kan zijn.
But that's another question