kun je kunstmatige voeding ook helemaal toedienen via het bloed?

Stel iemand is in een comateuze toestand waarin het spijsverteringsstelsel niet goed functioneert, kunnen dan alle noodzakelijke voedingsstoffen via het bloed met een soort infuus worden ingebracht?

Of ben je normaliter hersendood als je spijsverteringsstelsel het niet meer doet en wordt geen voeding (op zuurstof na) meer gegeven?

8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, dat kan, heel lang , zelfs een leven lang. Maar het is een zeer medische manier van voeden en een heel zware belasting voor de patient en zijn omgeving.
En levenslang is natuurlijk relatief ; de levensverwachting is bij echt volledige TPV beduidend korter.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens hoef je daarvoor niet in coma te zijn. Iemand die in comateuze toestand is maar waarbij het spijsverteringsstelsel nog wel functioneert, kan gewoon via een maagsonde gevoed worden.

Maar iemand bij wie het spijsverteringsstelsel niet werkt - bij een ernstige aandoening van de blinde darm bijvoorbeeld - kan "springlevend" zijn en toch parenteraal gevoed moeten worden.

Het werken van het spijsverteringsstelsel is geen indicatie voor de diagnose "dood". Daarbij wordt echt alleen naar hartactie en hersenactiviteit gekeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Dunne darm bedoel je waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah ja, tikfoutje. Kwam weer door een andere vraag ;-)
ronron1212
8 jaar geleden
Maakt nog al een verschil
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou ? En ? Zelfs jíj begrijpt meteen dat het om een fout gaat. Het verhaal over parenterale voeding verandert er niet door, hoor.
ronron1212
8 jaar geleden
Ja makkelijk en laat die ondertoon eens thuis het is gewoon niet goed.
ronron1212
8 jaar geleden
Internet en google is niet altijd het zelfde als vakkennis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerst het antwoord, dan de bron, Ron. En ik heb nooit gezegd dat het vakkennis is ; dan moet men zijn vragen aan een arts stellen.
En nu zit ik ALWEER tijd te verspillen aan jouw gemiereneuk.
Zoek het toch lekker uit joh. Geeft zelfs eens een nuttig, goed, onderbouwd antwoord ofzo.
ronron1212
8 jaar geleden
Als je dit antwoorden noemt en niet tegen reacties kan jammer dan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan uitstekend tegen reacties, ik word alleen een beetje doodmoe van jou. Maar dat heb ik je ook al vaker aangegeven. Niet de boodschap, maar de boodschapper. Iedre keer van die domme zuigende opmerkingen waruit blijkt dat je dingen maar half begrepen hebt of uit hun verband haalt, en mij daardoor dwingen alles nog eens uit te leggen "voor dummies", wat natuurlijk feitelijk niet nodig is, maarja, met altijd kinderen om je heen wordt dat nu eenmaal een gewoonte.
Ik ga je maar weer even een poosje onder mijn virtuele negeer-knop zetten.