Tja, wat is een normaal mens? Slaap is nog steeds een beetje een mysterie bij wetenschappers.

Het is helemaal afhankelijk van de persoon hoelang hij zonder slaap kan. Mensen die veel inspanning leveren zullen doorgaans meer slaap nodig hebben.

Er zijn zelfs mensen die al jaren niet meer slapen en prima functioneren. Uit onderzoek blijkt dan dat ze fysiek en psychisch niets mankeren. Dus echt een duidelijk antwoord op deze vraag is er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Sommige 48 uur..andere maar 5 uur!
Heel verschillend dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft zijn slaap nodig
je eigen wakker houden is een soort martel gang want op een gegeven moment ga je vechten tegen de slaap.
ik denk dat een gemiddeld mens z´n 24 uur zonder slaap kan.
Het wereldrecord staat op naam van een 17-jarige jongen uit Californië, die 264 uur en 12 minuten zonder slaap bleef, vervolgens in diepe slaap viel en 14 uur en 40 minuten daarna weer wakker werd waarna hij geheel hersteld was van het avontuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o.k.+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou wel eens een winterslaap willen doen
2 keer 24 uur.
Maar dan ben je ook helemaal gebroken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij bepaalde onderzoeken in het ziekenhuis moet je 24 uur achter elkaar wakker blijven zodat je een bepaalde reactie gaat geven...volgens het zikenhuis is dit het maximum en krijg je na 24 uur behoorlijk veel klachten.
ik heb het zelf gehad dat ik een onderzoek kreeg in het ziekenhuis en daar 24 uur voor wakker moest blijven
ik werd er echt ziek van en ben zelfs voor de vlakte gegaan met braken en migraine erbij..
dit had ik totaal niet zo ingeschat...ik dacht ach een gewone dag en dan een nachtje stappen erachter aan...haha..nou mooi niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik ben op dit moment een uur of 36 wakker om een jetlag in te halen en ik voel me uitstekend! (geen grapje)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knap hoor! ik doe het je dus niet na!
of je zit vol met redbull of je hebt energie voor 3 !
Na twee, hooguit drie weken zonder slaap leggen ratten onherroepelijk het loodje. Maar hoe lang kan een mens zonder slaap?

Een ding is zeker: zonder slaap gaan we dood. Zonder eten houden we het misschien zelfs wel langer uit dan zonder slaap. Dat blijkt onder meer uit de experimenten van Allan Rechtschaffen (1983), gerenommeerd slaaponderzoeker aan de universiteit van Chicago. Op tamelijk onaangename wijze hield hij ratten uit hun slaap – tot de dood erop volgde. Twee, drie weken hooguit hielden de ratten dat vol. Daarna legden ze onherroepelijk het loodje.

Rechtschaffen plaatste telkens twee ratten op een draaiende schijf boven een bak water. Een van de ratten werd nauwlettend in de gaten gehouden. Telkens als hij in slaap sukkelde, kwam de draaischijf in beweging, en dreigde het diertje in de bak met water te vallen. Bepaald geen goed moment om in slaap te vallen. De tweede rat diende louter als controledier: het kon genoeg slapen.

De ratten die niet konden slapen overleden binnen 17 dagen. Maar waaraan? In de hersenen van de diertjes konden geen afwijkingen worden gevonden. In hun organen ook niet. Wel hadden ze vreemde korstjes rond hun poten, was hun vacht dun en haveloos, en waren ze sterk vermagerd. En vooral dat laatste was opmerkelijk, want ze aten bovengemiddeld: twee keer zoveel als normaal. Ook was de lichaamstemperatuur van de wakker gehouden dieren aanzienlijk lager dan van hun uitgeslapen soortgenoten. Ze verloren hun energie blijkbaar in de vorm van warmte. Het lijkt erop dat de diertjes overleden aan een kapotte thermostaat.

Dergelijke extreme slaapdeprivatie-experimenten zijn met mensen natuurlijk uit den boze. Hoe lang een mens zonder slaap kan, is dan ook niet te zeggen.

Wel zijn er paar opmerkelijke pogingen om het wereldrecord ‘wakker blijven’ te vestigen, bekend. In 1959 ging de Amerikaanse diskjockey Peter Tripp de weddenschap aan om tweehonderd uur – ruim een week - achtereen zijn radioprogramma te presenteren. Hij deed dat vanuit een glazen kubus op Times Square in New York, en hoopte er geld mee in te zamelen voor een goed doel.

Tripp moest zijn poging bekopen met een psychose: zo zag hij aan het eind van het experiment de arts die hem kwam onderzoeken aan voor een begrafenisondernemer die hem levend wilde begraven.

hier verder

http://noorderlicht.vpro.nl/dossiers/15482489/hoofdstuk/15482670/