kan je iemand voor eigen gezondheid en ongeboren kind laten opsluiten in een inrichting voor psygische klachten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

voor gedwongen opname zal de persoon aan een paar voorwaarden moeten voldoen.
gevaar voor ongeboren kind kan worden gezien als het vormen van gevaar voor anderen. de omstaande tekst maakt het duidelijker.
mocht je actie willen ondernemen vermeld er dan wel duidelijk bij dat de betreffende persoon in verwachting is.

Gedwongen opname

Als er gevaar is, veroorzaakt door een geestesstoornis, kan een voorlopige (rechterlijke) machtiging worden aangevraagd voor gedwongen opname. Of, als er veel haast bij is, een inbewaringstelling van de burgemeester. Dat kan alleen als het gevaar dat de persoon vormt (voor zichzelf, anderen of de omgeving) niet op een andere manier is af te wenden en voortkomt uit de geestesstoornis.

Deze machtiging geldt eerst voor maximaal 6 maanden, met de mogelijkheid van verlenging met telkens 1 jaar. Een verlenging heet een machtiging tot voortgezet verblijf.

opname zonder instemming

mensen die niet instemmen met opname, maar zich daar ook niet tegen verzetten, kunnen worden opgenomen wanneer een onafhankelijke commissie dit nodig acht. Deze procedure is opgenomen in artikel 60 van de Wet BOPZ. Voor deze manier van opname is geen machtiging nodig. Deze procedure geldt alleen voor mensen met een verstandelijke handicap of psychogeriatrische aandoening.

Zelfbinding

Iemand kan tegen zijn wil worden opgenomen als hij eerder heeft verklaard dat hij bereid is om te worden opgenomen als dat nodig is. Dit heet zelfbinding. Iemand kan hiervan gebruik maken als diegene vermoedt zich later te bedenken over opname. Zelfbinding is alleen mogelijk bij opname in een psychiatrisch ziekenhuis.

Rechterlijke machtiging

Iemand die niet instemt met opname en zich daartegen verzet, kan eigenlijk niet worden opgenomen in een instelling. Toch kan volgens een familielid, de huisarts of de behandelend psychiater opname noodzakelijk zijn. Deze mensen kunnen dan een rechtbank vragen om opname via een rechterlijke machtiging.

mocht opsluiten geen optie zijn is het mogelijk instanties in te schakelen die de de juiste hulp en begeleiding kunnen bieden.
bij de 2e bron kan je zien welke instanties er in de betreffende regio zitten.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is bijna niet mogelijk. Om iemand tegen zijn of haar wil op te laten nemen, moet er een zeer duidelijke noodzaak voor zijn, en daar moet een psychiater voor komen die dat vaststelt. De burgemeester van de woonplaats moet er ook mee instemmen.
(ik ken een psychiater, die moest wel eens midden in de nacht naar kleine prutsdorpjes midden in de provincie voor zulke dingen, heel lastig).
Als je je zorgen maakt om iemand, bel dan de huisarts van de persoon in kwestie, en (als dat kan) hou contact met die persoon zodat je misschien een invloed ten goede kunt uitoefenen. Maar overtil je niet, het zijn moeilijke dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als degene waar het om gaat vrijwillig instemt voor opname
dan is er niets aan de hand maar gedwongen op sluiten is vrijwel onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedwongen opname is sinds kort wel mogelijk in nederland
Mensen kunnen onder voorwaarden gedwongen worden opgenomen in een psychiatrische instelling. De procedures bij onvrijwillige opname staan in de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet BOPZ). De Wet BOPZ kent een aantal procedures voor onvrijwillige opname: observatiemachtiging, zelfbinding en rechterlijke machtigingen.

Meer informatie vind je op Rijksoverheid.nl (zie bron).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 3criteria waaraan voldoen moet zijn iemand gedwongen op te nemen;
1 er moet sprake zijn van gevaar voor persoon zelf of omgeving.
2 er moet sprake zijn can een psychiatrische stoornis
3 er moet geen andere oplossing voor handen zijn dan 24 uurs opname.

Dit alles moet geconstateerd worden door een onafhankelijke psychiater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dacht het niet, hoor. Over het algemeen komt er 1 iater met je praten die dan de beslissing neemt. Ook in de ibs papieren is maar ruinte om 1 iater in te vullen. Wel kan zijn oordeel nog voorgelegd worden aan een indicatiecommissie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de instelling krijg je nog wel gesprek met een iater, maar die veranderd het oordeel niet meer. Als die twijfelt zal die gaan overleggen, maar vask achten ze dan het risico toch al te groot.
Als het aan Opstelten en zijn club ligt: a.d.h.v. de door Hirsch Ballin voorbereidde wet BOPZ is het mogelijk, dat een officier van justitie bepaalt, dat een volgens hem verdachte kan worden vastgezet en dit zonder dat er een beslissing van een rechter aan te pas komt; de laatste kijkt alleen naar de volledigheid van het dossier en vormfouten. China en andere pseudoplastische en ideoplastische democraturen hadden /hebben zo'n wet niet nodig; zij deden/doen het gewoon met dissidenten.
Hans Willems,
dissident, Curaçao KdN